Samenwerkende overheidsorganisaties hebben in 2019 in de strijd tegen misstanden in de transportsector 54 bedrijven gecontroleerd.
Eurovergunning (wegvervoer)
Behandeling aanvraag Eurovergunning | € 235,00 | |
Behandeling aanvraag verlenging Eurovergunning | € 120,00 | |
Vergunningbewijzen (wegvervoer) | ||
Afgifte binnenlands vergunningbewijs | € 25,00 | |
Afgifte Eurovergunningbewijs (max. 5 jaar geldig) | € 25,00 | |
Afgifte overbruggingsbewijs (max. 6 maanden geldig) | € 25,00 | |
Jaarlijkse heffing per (Euro)vergunningbewijs (per halfjaar € 11,85) | € 23,70 | |
Administratiekosten naam- of adreswijziging | € 24,50 | |
Ritmachtigingen (wegvervoer) | ||
Afgifte ritmachtiging | € 5,00 | |
Afgifte termijnmachtiging | € 50,00 | |
CEMT-vergunning (wegvervoer) | ||
Behandeling aanvraag CEMT-vergunning | € 75,00 | |
Afgifte CEMT-jaarvergunning | € 140,00 | |
Afgifte CEMT-maandvergunning | € 15,00 | |
Behandeling aanvraag CEMT-verhuisvergunning | € 70,00 | |
Bestuurdersattest niet EU-chauffeur (wegvervoer) | ||
Behandeling aanvraag bestuurdersattest goederenvervoer | € 135,00 | |
Behandeling aanvraag nationaal certificaat personenvervoer | € 100,00 | |
Behandeling verlenging nationaal certifcaat personenvervoer | € 50,00 | |
Documenten t.b.v. visumaanvraag | ||
Verklaring bij visumaanvraag Rusland | € 50,00 | |
TIR-carnet (wegvervoer) (excl. btw) | ||
Aanmelding TIR-systeem | € 85,00 | |
Afgifte TIR-carnet 6-bladig | € 60,00 | |
Afgifte TIR-carnet 14-bladig (m.i.v. 1-1-2024 gewijzigd) | € 75,00 | |
Verzekering A | € 7,00 | |
Verzekering B | € 40,00 |
Deze tarieven gelden per 1 januari 2024. De NIWO brengt geen btw in rekening, omdat de NIWO een publiekrechtelijk zbo is.
De NIWO brengt wel btw in rekening voor TIR-activiteiten, omdat dit een niet-wettelijke taak van de NIWO is. Het btw-tarief is 21%.
Per 1 januari 2021 is het Brits vakdiploma niet meer erkend als geldig diploma binnen de EU.
Een VIHB-registratie wordt sinds 1 januari 2018 afgegeven voor onbepaalde tijd. Wel moeten ondernemingen permanent aan de voorwaarden voor registratie voldoen. De NIWO controleert dit elke vijf jaar. Dit gebeurt zo veel mogelijk achter de schermen.
De vervoervergunning van een notoire overtreder van de Meststoffenwet is ingetrokken op grond van de Wet Bibob.
Op 1 januari 2021 bezitten 14.805 een vervoervergunning van de NIWO. Samen zetten zij 117.658 voertuigen in.
De proef met de digitale vrachtbrief wordt tot 2025 verlengd. Dit heeft het Benelux Comité van Ministers besloten.
Het CBR geeft geen omwisselcertificaat code 95 meer af. Bij de RDW kan een kwalificatiekaart aangevraagd worden.
Overtredingen in het wegtransport leiden tot strafpunten in het ERRU sanctieregister.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft haar per 1 oktober 2021 benoemd.
Op 17 mei 2021 was het vijfenzeventig jaar geleden dat de NIWO werd opgericht.
Op 19 oktober 2021 trad de Wet implementatie EETS-richtlijn in werking.
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is beschikbaar. Het rapport is gratis beschikbaar voor vergunninghouders.
Hierbij wil de NIWO u wijzen op de noodzaak om eHerkenning niveau 3 te regelen voor het jaar 2022.
De publieke dienstverleners van Nederland willen samen met het nieuwe kabinet aan de slag om de plannen uit het coalitieakkoord uit te voeren.
De NIWO is er opnieuw in geslaagd om de tarieven gelijk te houden, nu al voor het 11e jaar op rij. De minister keurde de begroting voor 2022 goed.
Vrachtwagens op de Nederlandse snelwegen gaan naar verwachting in de loop van 2026 een heffing per kilometer betalen. Op die manier betalen vrachtwagens uit binnenland en buitenland voor het gebruik van de weg. Met de opbrengst van de heffing wordt geïnvesteerd in verduurzaming en innovatie in de vervoerssector.
Per 1 januari 2022 start de Britse overheid met het verder aanscherpen van de douaneregels.
Op donderdag 9 december 2021 worden veel vrachtwagenchauffeurs in een welverdiend zonnetje gezet.
Op 21 februari 2022 gaan er nieuwe regels uit het Europese mobiliteitspakket in. Er gaat een 'cooling-off' periode van 4 dagen gelden na 3 cabotageritten binnen 7 dagen. Ook nieuw is de 'return home vehicle', 1 x per 8 weken moet het voertuig terug naar huis.
Nederland is een logistiek knooppunt voor de hele wereld. De uitstekende faciliteiten, ligging en infrastructuur worden niet alleen gebruikt voor transport van legale goederen, maar helaas ook illegale goederen, zoals drugs en wapens.
Op 21 februari 2022 treedt de IMI-module 'Wegvervoer - Voorwaarden van vestiging' in werking. EU-lidstaten wisselen via IMI informatie uit en kunnen nu ook de controle op brievenbusondernemingen verbeteren. De NIWO is als bevoegde autoriteit aangesteld.
Omdat het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU) is getreden en de daarmee samenhangende overgangsperiode per 31 december 2020 afloopt, moeten Britse chauffeurs die in dienst zijn van een Nederlandse onderneming in het bezit zijn van een bestuurdersattest.
Op 14 maart 2022 heeft de NIWO haar jaarverslag 2021 en de jaarrekening over dat jaar aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat toegezonden, met het verzoek de jaarstukken goed te keuren. Lees alles over de activiteiten van de NIWO in het afgelopen
De Europese Commissie heeft een Oekraïne-website met maatregelen om vluchtelingen uit de Oekraïne te kunnen helpen en maatregelen voor het transport. De Europese Unie en afzonderlijke landen kunnen de genomen maatregelen op deze website laten vermelden.
Op 7 april 2022 is het tariefbesluit EETS gepubliceerd in de Staatscourant. De Wet implementatie EETS-richtlijn trad op 19 oktober 2021 in werking. EETS staat voor European Electronic Toll Service (Europese elektronische tolheffingsdienst).
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De nieuwe wet moet ervoor zorgen dat publieke informatie beter toegankelijk wordt.
Vandaag kwam een vervoerder ritmachtigingen ophalen voor het transport van hulpgoederen naar Oekraïne. Voor dit doel worden de ritmachtigingen gratis verstrekt.
De Europese Raad heeft vandaag bekend gemaakt dat Russische en Wit-Russische transportondernemingen niet meer worden toegelaten tot de EU, met uitzondering van bepaalde soorten goederen (farmaceutische, medische, levensmiddelen (waaronder graan) en humanitaire goederen.
Op het NIWO-ondernemersloket is op 11 mei 2022 het online voertuigregister geopend. Dat betekent dat alle Nederlandse transportbedrijven met een Eurovergunning hun voertuigen en aantal chauffeurs kunnen gaan registreren. U kunt uw voertuigen handmatig per kenteken of via het importeren van een csv-bestand registreren.
Zoals eerder aangekondigd opent de NIWO binnenkort het online voertuigregister, waarin transportbedrijven met een Eurovergunning voertuigen en aantal chauffeurs gaan registreren. Deze registratie is nodig vanwege nieuwe Europese regels uit het mobiliteitspakket. Doel is om fraude tegen te gaan.
Op 29 april 2021 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat haar goedkeuring verleend aan het jaarverslag 2020 en de jaarrekening over dat jaar. De stukken waren op 12 maart 2021 toegezonden.
Gerrit Jan Olthoff is directeur van de NIWO en een van de trekkers van het WaU-thema wetgeving. Dit interview gaat over de menselijke maat in publieke dienstverlening.
Russische en Wit-Russische transportondernemingen hebben geen toegang tot het Nederlands grondgebied. Een lidstaat kan in afwijking van het sanctiepakket van de EU een uitzondering maken, maar Nederland heeft besloten geen uitzondering te maken.
Op 1 januari 2022 telt Nederland 15.737 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg.
'Drugscriminelen azen op unieke codes en lichten transporteurs op' De Zeehavenpolitie waarschuwt dat drugscriminelen het voorzien hebben op de EAN-codes van transporteurs. Een stijgend aantal vervoersbedrijven is de afgelopen maanden slachtoffer geworden van identiteitsfraude via deze unieke EAN-codes.
Alle houders van een vergunning voor beroepsvervoer over de weg ontvangen twee keer per jaar een heffingsfactuur van de NIWO. Half januari 2024 wordt de factuur verzonden.
In 2020 heeft het Europese parlement het mobiliteitspakket aangenomen. De nieuwe regels moeten geïmplementeerd worden in de Nederlandse wet- en regelgeving. Het wetsvoorstel tot wijziging van de WWG ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer.
Een ongeschikt verklaarde vervoersmanager kan pas weer als vervoersmanager aan de slag, nadat opnieuw de examens met succes zijn afgelegd en er zijn 21 nieuwe overtredingen die leiden tot strafpunten toegevoegd aan de lijst ERRU-overtredingen.
Een kleine categorie van voertuigen met een laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.
Als onderdeel van het Memorandum of Understanding (MoU) dat vorig jaar werd ondertekend tussen NIWO en het Zuid-Afrikaanse c-BRTA, bezocht een delegatie van c-BRTA vorige week de NIWO.
Per 1 oktober 2022 is de NIWO aangewezen als beheerder van de VIHB-lijst. De NIWO verzorgt al bijna 20 jaar de registratie op de VIHB-lijst. Dat gebeurde in mandaat, verleend door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Deze taak is nu gedelegeerd aan de NIWO.
Handhavers, zoals politie en ILT, maar ook transportondernemers kunnen veel eenvoudiger nagaan of een vergunningbewijs daadwerkelijk geldig is. Een vergunningbewijs lijkt soms geldig te zijn, maar kan intussen zijn ingetrokken en ten onrechte niet zijn ingeleverd. Dat is aan het document zelf niet altijd te zien.
Veel ondernemingen gaven al succesvol kentekengegevens en aantallen chauffeurs en werknemers door. Dit gebeurt op vrijwillige basis, maar dat wordt waarschijnlijk per 1 januari 2023 verplicht. Het niet invullen kan dan grote gevolgen hebben. Daarom adviseert de NIWO om het online voertuigregister zo snel mogelijk in te vullen.
De NIWO heeft in Nederland erkenningen verstrekt aan softwareleveranciers van e-CMR software. Deze leveranciers zijn verplicht om kwartaalrapportages aan de NIWO te sturen en doen dat ook. Daarnaast hebben zij een meldplicht gebruikers en een meldplicht softwarewijzigingen.
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft een nota tot wijziging van de Wet wegvervoer goederen naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze wordt op 9 november 2022 behandeld.
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is verschenen. Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.
De minister complimenteerde de NIWO met het feit dat de tarieven al 12 achtereenvolgende jaren niet zijn verhoogd.
Wil je meedenken over de menselijke maat in het recht tussen burgers en overheid? Het ministerie van Binnenlandse Zaken zoekt mensen, bij voorkeur zonder juridische achtergrond, die op donderdag 19 januari 2023 in de Jaarbeurs in Utrecht willen vertellen wat hun ervaringen met de overheid zijn.
Op het NIWO-ondernemersloket staat sinds mei 2022 het online voertuigregister. Een Eurovergunninghouder registreert daarin voertuigen waarover hij beschikt en waarmee hij beroepsgoederenvervoer verricht. Dit gebeurt nu op vrijwillige basis. In de loop van 2023 wordt het wettelijk verplicht.
www.niwo.nl/vr
De Staat van de Uitvoering biedt inzicht in knelpunten en doet concrete voorstellen voor politiek, beleid en uitvoering.
Dit overheidsbrede programma heeft als doel de dienstverlening door de overheid beter te laten aansluiten op de behoeften en verwachtingen van burgers en bedrijven.
Een kleine categorie van voertuigen met een laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.
Er zijn veel initiatieven voor het inzamelen en vervoeren van hulpgoederen naar het aardbevingsgebied in Turkije. Voor dit doel worden gratis ritmachtigen en eventueel ook extra vergunningbewijzen verstrekt.
Het voertuigregister is op verschillende punten aangepast. Het invulformulier is nu een stuk eenvoudiger. De NIWO gebruikte daarvoor feedback van vele bedrijven.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft per brief van 12 april 2023 het NIWO-jaarverslag 2022, inclusief de jaarrekening, goedgekeurd. Lees alles over de activiteiten van de NIWO in het afgelopen jaar.
Ter voorbereiding op het commissiedebat over het goederenvervoerbeleid op 13 april 2023 informeerde de minister van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer over de huidige inzet van het kabinet.
Op 1 januari 2023 telt Nederland 16.285 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg.
De Eurovergunning is vijf jaar geldig en moet voor de einddatum verlengd zijn. Zonder geldige vergunning loopt u het risico een boete te krijgen. Start daarom tijdig met het regelen van de verlenging!
Per 1 juni 2023 gelden regels voor chauffeurs die in een ander EU-land voor een transportbedrijf werken, maar bepaalde werkzaamheden in Nederland uitvoeren.
Welke stappen zijn nodig voordat een vluchteling uit Oekraïne als beroepschauffeur aan het werk kan?
Het ministerie heeft een procesbeschrijving gemaakt.
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is verschenen. Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.
Op lokale wegen kom je regelmatig landbouwtrekkers (tractor) met aanhangers tegen die agrarische oogstproducten, zoals aardappelen en suikerbieten vervoeren. Is er dan een transportvergunning nodig?
Begin oktober vond de bijeenkomst plaats bij de NIWO. Er zijn o.a. afspraken gemaakt over het aantal uit te wisselen ritmachtigingen.
Op 17 oktober 2023 bestond de CEMT, nu het International Transport Forum, 70 jaar. De 'Group on Road transport' coördineert het quotasysteem van de CEMT-vergunningen.
De huidige directeur van de NIWO, Gerrit Jan Olthoff, stopt eind december van dit jaar. Hij zal per 1 januari 2024 worden opgevolgd door de heer Aernout van der Bend.
In deze Stand komen de uitvoeringsorganisaties van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het woord. Het rapport is op 15 november 2023 aan de Tweede Kamer gestuurd.
De heer Gerrit Jan Olthoff zal, vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, per 31 december 2023 zijn functie als directeur van de NIWO neerleggen.
Op 19 december 2023 tekenden Gerrit Jan Olthoff (NIWO) en Karin Visser (ILT) het nieuwe convenant voor het uitwisselen van gegevens en informatie.
Het rapport van de wettelijke evaluatie laat een positief beeld zien over het functioneren van de NIWO in de periode 2018-2022.
Per 1 januari 2024 treden gewijzigde wetten en regels voor wegvervoerders in werking. Dit was nodig omdat Europa in 2020 het Mobiliteitspakket heeft aangenomen.
Op 23 februari 2024 is de plaatsvervangend directeur van de NIWO, Raymond Scherpenisse, verkozen tot onafhankelijk voorzitter van de 'Road Transport Group' van de ITF, die verantwoordelijk is voor de CEMT-vergunningen.
De NIWO bemiddelt bij onenigheid tussen een EETS-aanbieder en tolheffer. EETS betekent European Electronic Toll Service.
Op 15 maart 2024 heeft de NIWO haar jaarverslag 2023 en de jaarrekening aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat toegezonden, met het verzoek de jaarstukken goed te keuren.
Onlangs is de ECR EGTC opgericht. Dit is een samenwerkingsverband van Europese handhavingsinstanties op het gebied van wegvervoer.
Bestuurdersattesten die in 2020/2021 zijn afgegeven vanwege Brexit kunnen, in sommige gevallen, eenmalig worden verlengd tot maximaal 5 jaar na de afgiftedatum van het eerste bestuurdersatttest.
Per 1 januari 2024 zijn niet alleen vervoerders, maar ook de afzenders en expediteurs verantwoordelijk voor een eerlijke transportsector.
Op 23 en 24 november 2023 organiseerde de NIWO een (informele) internationale bijeenkomst in Den Haag voor alle Europese zusterorganisaties, evenals het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
Begin 2024 zijn er in Nederland 16.591 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg.
Vanwege de grote hoeveelheid vergunningaanvragen duurt de behandeling momenteel langer dan u gewend was. De maximale behandeltermijn van 8 weken wordt wel ruimschoots gehaald.
Om fraude tegen te gaan en een eerlijk speelveld te creëeren voor alle bedrijven actief in het beroepsgoederenvervoer is het voertuigregister ingevoerd.
De NIWO onderhoudt contacten met diverse landen waarop Nederlandse wegvervoerders rijden.
Het CBS maakte vandaag nieuwe cijfers bekend. In 2023 vervoerden Nederlandse vrachtauto’s 642 miljoen ton goederen. Dat is 7 procent minder dan in 2022 en daarmee het laagste gewicht sinds 2015.
Op 27 juni 2024 vond bij de NIWO het eerste bilaterale wegvervoeroverleg plaats tussen Nederland en Kosovo.
Alle bedrijven met een vergunning voor beroepsvervoer over de weg ontvangen twee keer per jaar een heffingsfactuur van de NIWO. De factuur met peildatum 1 juli 2024 is vanaf 15 juli 2024 verstuurd.
Op 29 en 30 augustus 2024 vond bij de NIWO het bilateraal overleg over het wegvervoer plaats tussen Nederland en Turkije.
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is verschenen. Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.