Per 1 januari 2024 zijn niet alleen vervoerders, maar ook de afzenders en expediteurs verantwoordelijk voor een eerlijke transportsector.
Onlangs is de ECR EGTC opgericht. Dit is een samenwerkingsverband van Europese handhavingsinstanties op het gebied van wegvervoer.
Op 15 maart 2024 heeft de NIWO haar jaarverslag 2023 en de jaarrekening aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat toegezonden, met het verzoek de jaarstukken goed te keuren.
De NIWO bemiddelt bij onenigheid tussen een EETS-aanbieder en tolheffer. EETS betekent European Electronic Toll Service.
Op 23 februari 2024 is de plaatsvervangend directeur van de NIWO, Raymond Scherpenisse, verkozen tot onafhankelijk voorzitter van de 'Road Transport Group' van de ITF, die verantwoordelijk is voor de CEMT-vergunningen.
Alle houders van een vergunning voor beroepsvervoer over de weg ontvangen twee keer per jaar een heffingsfactuur van de NIWO. Half januari 2024 wordt de factuur verzonden.
Per 1 januari 2024 treden gewijzigde wetten en regels voor wegvervoerders in werking. Dit was nodig omdat Europa in 2020 het Mobiliteitspakket heeft aangenomen.
Het rapport van de wettelijke evaluatie laat een positief beeld zien over het functioneren van de NIWO in de periode 2018-2022.
Op 19 december 2023 tekenden Gerrit Jan Olthoff (NIWO) en Karin Visser (ILT) het nieuwe convenant voor het uitwisselen van gegevens en informatie.
De heer Gerrit Jan Olthoff zal, vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, per 31 december 2023 zijn functie als directeur van de NIWO neerleggen.
In deze Stand komen de uitvoeringsorganisaties van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het woord. Het rapport is op 15 november 2023 aan de Tweede Kamer gestuurd.
De Eurovergunning is vijf jaar geldig en moet voor de einddatum verlengd zijn. Zonder geldige vergunning loopt u het risico een boete te krijgen. Start daarom tijdig met het regelen van de verlenging!
De huidige directeur van de NIWO, Gerrit Jan Olthoff, stopt eind december van dit jaar. Hij zal per 1 januari 2024 worden opgevolgd door de heer Aernout van der Bend.
Op 17 oktober 2023 bestond de CEMT, nu het International Transport Forum, 70 jaar. De 'Group on Road transport' coördineert het quotasysteem van de CEMT-vergunningen.
Begin oktober vond de bijeenkomst plaats bij de NIWO. Er zijn o.a. afspraken gemaakt over het aantal uit te wisselen ritmachtigingen.
Op lokale wegen kom je regelmatig landbouwtrekkers (tractor) met aanhangers tegen die agrarische oogstproducten, zoals aardappelen en suikerbieten vervoeren. Is er dan een transportvergunning nodig?
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is verschenen. Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.
Welke stappen zijn nodig voordat een vluchteling uit Oekraïne als beroepschauffeur aan het werk kan?
Het ministerie heeft een procesbeschrijving gemaakt.
Per 1 juni 2023 gelden regels voor chauffeurs die in een ander EU-land voor een transportbedrijf werken, maar bepaalde werkzaamheden in Nederland uitvoeren.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft per brief van 12 april 2023 het NIWO-jaarverslag 2022, inclusief de jaarrekening, goedgekeurd. Lees alles over de activiteiten van de NIWO in het afgelopen jaar.
Ter voorbereiding op het commissiedebat over het goederenvervoerbeleid op 13 april 2023 informeerde de minister van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer over de huidige inzet van het kabinet.
Op 1 januari 2023 telt Nederland 16.285 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg.
Een kleine categorie van voertuigen met een laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.
Het voertuigregister is op verschillende punten aangepast. Het invulformulier is nu een stuk eenvoudiger. De NIWO gebruikte daarvoor feedback van vele bedrijven.
Er zijn veel initiatieven voor het inzamelen en vervoeren van hulpgoederen naar het aardbevingsgebied in Turkije. Voor dit doel worden gratis ritmachtigen en eventueel ook extra vergunningbewijzen verstrekt.
De Staat van de Uitvoering biedt inzicht in knelpunten en doet concrete voorstellen voor politiek, beleid en uitvoering.
Dit overheidsbrede programma heeft als doel de dienstverlening door de overheid beter te laten aansluiten op de behoeften en verwachtingen van burgers en bedrijven.
Op het NIWO-ondernemersloket staat sinds mei 2022 het online voertuigregister. Een Eurovergunninghouder registreert daarin voertuigen waarover hij beschikt en waarmee hij beroepsgoederenvervoer verricht. Dit gebeurt nu op vrijwillige basis. In de loop van 2023 wordt het wettelijk verplicht.
www.niwo.nl/vr
Wil je meedenken over de menselijke maat in het recht tussen burgers en overheid? Het ministerie van Binnenlandse Zaken zoekt mensen, bij voorkeur zonder juridische achtergrond, die op donderdag 19 januari 2023 in de Jaarbeurs in Utrecht willen vertellen wat hun ervaringen met de overheid zijn.
De minister complimenteerde de NIWO met het feit dat de tarieven al 12 achtereenvolgende jaren niet zijn verhoogd.
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is verschenen. Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft een nota tot wijziging van de Wet wegvervoer goederen naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze wordt op 9 november 2022 behandeld.
De NIWO heeft in Nederland erkenningen verstrekt aan softwareleveranciers van e-CMR software. Deze leveranciers zijn verplicht om kwartaalrapportages aan de NIWO te sturen en doen dat ook. Daarnaast hebben zij een meldplicht gebruikers en een meldplicht softwarewijzigingen.
Een ongeschikt verklaarde vervoersmanager kan pas weer als vervoersmanager aan de slag, nadat opnieuw de examens met succes zijn afgelegd en er zijn 21 nieuwe overtredingen die leiden tot strafpunten toegevoegd aan de lijst ERRU-overtredingen.
Veel ondernemingen gaven al succesvol kentekengegevens en aantallen chauffeurs en werknemers door. Dit gebeurt op vrijwillige basis, maar dat wordt waarschijnlijk per 1 januari 2023 verplicht. Het niet invullen kan dan grote gevolgen hebben. Daarom adviseert de NIWO om het online voertuigregister zo snel mogelijk in te vullen.
Handhavers, zoals politie en ILT, maar ook transportondernemers kunnen veel eenvoudiger nagaan of een vergunningbewijs daadwerkelijk geldig is. Een vergunningbewijs lijkt soms geldig te zijn, maar kan intussen zijn ingetrokken en ten onrechte niet zijn ingeleverd. Dat is aan het document zelf niet altijd te zien.