Wij maken gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies van derden, voor het bijhouden van statistieken en het tonen van specifieke content, zoals filmpjes.

Lees hier meer over privacy en het gebruik van cookies.

Cooling-off periode en return home vehicle

Het ministerie van Infrstructuur en Waterstaat heeft een infographic gemaakt met de belangrijkste doelen van het Europese mobiliteitspakket en een korte uitleg van de nieuwe regels.

Op 21 februari 2022 gaan er nieuwe regels uit het Europese mobiliteitspakket in. 

  • Goederenvervoerders mogen maximaal 3 cabotage ritten verrichten in 7 dagen. Nieuw is dat een voertuig hierna voor een periode van 4 dagen geen cabotage mag verrichten in hetzelfde land. Dit noemen we de 'cooling-off' periode.
  • Er gelden nieuwe voorwaarden voor ondernemers om te voldoen aan de vestigingseis. Een van de voorwaarden is dat ieder voertuig 1 keer per 8 weken terug keert naar de lidstaat van vestiging. Dit noemen we de 'return home vehicle'.


Op 2 februari 2022 gingen de volgende regels al in.

  • Na een grenspassage voert de chauffeur de landcode in van het land dat wordt binnengereden. Dit wordt gedaan op een geschikte stopplaats nabij de grens. Het stoppen op de vluchtstrook is niet toegestaan. 
  • Ondernemers kunnen vanaf 2 februari gebruik maken van het Europees portaal voor detacheringsverklaringen wegvervoer.  www.postingdeclaration.eu/landing


Over een paar maanden, op 21 mei 2022, gaan er weer nieuwe regels is. Lees ze in onderstaande infograhic.


 Infographic Europees mobiliteitspakket

Gerelateerde artikelen

c-BRTA

Zuid-Afrikaanse delegatie bezoekt de NIWO

Als onderdeel van het Memorandum of Understanding (MoU) dat vorig jaar werd ondertekend tussen NIWO en het Zuid-Afrikaanse c-BRTA, bezocht een delegatie van c-BRTA vorige week de NIWO.

Lees verder
eurovergunning-origineel

Gevolg van invoering nieuwe regels van het mobiliteitspakket

Een kleine categorie van voertuigen met  laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.

Lees verder
Tweede Kamer RCG_3178-1920

Wijziging Wet wegvervoer goederen naar Tweede Kamer

In 2020 heeft het Europese parlement het mobiliteitspakket aangenomen. De nieuwe regels moeten geïmplementeerd worden in de Nederlandse wet- en regelgeving. Het wetsvoorstel tot wijziging van de WWG  ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer. 

Lees verder