Wij maken gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies van derden, voor het bijhouden van statistieken en het tonen van specifieke content, zoals filmpjes.

Lees hier meer over privacy en het gebruik van cookies.

Resultaten strijd tegen misstanden in transportsector

Het doel is om te onderzoeken of de transportbedrijven zich aan de regels houden voor onder andere (internationaal) transport, zoals rij- en rusttijden, cabinerust, cabotage en overbelading. Controle op de naleving draagt bij aan eerlijke concurrentie, goede arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs en veiligheid op de weg. Maar ook onderzoeken naar bijvoorbeeld illegale afvalstromen en ladingdiefstal dragen bij aan een integere transportbranche. 

Eerlijke sector
De uitgebreide controles van bedrijven vormen een belangrijk middel om misstanden in de sector op te sporen. In 2019 is het gelukt om 54 transportbedrijven uitgebreid te controleren. Om een integere transportsector te houden is het belangrijk om de rotte appels op te sporen en aan te pakken. Dat is gelukt. Vergunningen zijn ingetrokken en boetes zijn opgelegd. Het signaal is helder: het loont niet om de regels te ontduiken. Dit doen we ook voor alle transportbedrijven die zich aan de regels houden.

€ 3 miljoen aan boetes
Er is voor een kleine 3 miljoen aan boetes opgelegd (€ 2.957.750) en er zijn 26 vergunningen van transportbedrijven ingetrokken. Deze bedrijven mogen dus geen beroepsgoederenvervoer meer doen. Verder is er 13 keer een Last Onder Dwangsom (LOD) opgelegd wegens overbelading en/of vervoer zonder vergunning. Één transportonderneming is stilgelegd doordat Last Onder Bestuursdwang (LOB) werd toegepast.

Gevangenisstraf
Daarnaast legde de rechter in 2019 aan 35 transportbedrijven in de mestsector voor €20 miljoen bestuursrechtelijke vorderingen, 3 jaar gevangenisstraf (waarvan 1 jaar voorwaardelijk), €50.000 boete en 3 jaar ontzegging tot bedrijfsmatige activiteiten op. Het ging hier om bedrijven die hebben gefraudeerd bij het vervoeren, wegen, bemonsteren en administreren van mesttransporten.

Samen
In ons land bundelen verschillende organisaties de krachten om een eerlijke transportsector te realiseren. Ieder vanuit de eigen expertise. Want wanneer een bedrijf op één aspect de wet overtreedt, is de kans groot dat het op een ander terrein ook een misstap begaat. De partners delen informatie om gezamenlijk analyses en interventies uit te voeren. Een interventie is bijvoorbeeld een bedrijfscontrole. De samenwerkende partners zijn: de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie, Douane, het Openbaar Ministerie en de Politie (Landelijke Eenheid).

Gerelateerde artikelen

c-BRTA

Zuid-Afrikaanse delegatie bezoekt de NIWO

Als onderdeel van het Memorandum of Understanding (MoU) dat vorig jaar werd ondertekend tussen NIWO en het Zuid-Afrikaanse c-BRTA, bezocht een delegatie van c-BRTA vorige week de NIWO.

Lees verder
eurovergunning-origineel

Gevolg van invoering nieuwe regels van het mobiliteitspakket

Een kleine categorie van voertuigen met  laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.

Lees verder
Tweede Kamer RCG_3178-1920

Wijziging Wet wegvervoer goederen naar Tweede Kamer

In 2020 heeft het Europese parlement het mobiliteitspakket aangenomen. De nieuwe regels moeten geïmplementeerd worden in de Nederlandse wet- en regelgeving. Het wetsvoorstel tot wijziging van de WWG  ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer. 

Lees verder