Wij maken gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies van derden, voor het bijhouden van statistieken en het tonen van specifieke content, zoals filmpjes.

Lees hier meer over privacy en het gebruik van cookies.

Controle op brievenbusondernemingen verbeterd

Op 21 februari 2022 treedt de IMI-module 'Wegvervoer - Voorwaarden van vestiging' in werking. EU-lidstaten wisselen via het IMI-systeem informatie uit en kunnen met de nieuwe IMI-module de controle op brievenbusondernemingen verbeteren. De NIWO is als bevoegde autoriteit aangesteld.

Deze nieuwe IMI-module treedt in het kader van het Europese mobiliteitspakket in werking. IMI is het Interne Markt Informatiesysteem. Dit systeem is speciaal ontwikkeld om de informatieuitwisseling tussen EU-lidstaten te ondersteunen en wordt al sinds 2008 gebruikt voor diverse modules.

Deze nieuwste IMI-module maakt het voor de lidstaten mogelijk om informatie en gegevens uit te wisselen over de eis van reële vestiging (Verordening 1071/2009 Art. 5). Hierdoor kan de controle op 'brievenbusondernemingen' binnen de EU verbeterd worden.

De NIWO is aangesteld als bevoegde autoriteit voor deze IMI-module  'Wegvervoer - Voorwaarden van vestiging' . De NIWO kan aan de hand van de ontvangen verzoeken aanvullende controles uitvoeren bij vergunninghouders in het beroepsgoederenvervoer over de weg.

Gerelateerde artikelen

c-BRTA

Zuid-Afrikaanse delegatie bezoekt de NIWO

Als onderdeel van het Memorandum of Understanding (MoU) dat vorig jaar werd ondertekend tussen NIWO en het Zuid-Afrikaanse c-BRTA, bezocht een delegatie van c-BRTA vorige week de NIWO.

Lees verder
eurovergunning-origineel

Gevolg van invoering nieuwe regels van het mobiliteitspakket

Een kleine categorie van voertuigen met  laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.

Lees verder
Tweede Kamer RCG_3178-1920

Wijziging Wet wegvervoer goederen naar Tweede Kamer

In 2020 heeft het Europese parlement het mobiliteitspakket aangenomen. De nieuwe regels moeten geïmplementeerd worden in de Nederlandse wet- en regelgeving. Het wetsvoorstel tot wijziging van de WWG  ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer. 

Lees verder