
In mijn bericht van 28 december 2020 berichtte ik u al dat de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) op 24 december 2020 een akkoord hebben bereikt over een nieuw partnerschap. Dit akkoord bevat afspraken over de regels die per 1 januari 2021 gelden tussen de EU en het VK.
Vervoer onder dekking van een Eurovergunning
Eerder deelde ik u mee dat u in ieder geval voor bilateraal vervoer geen CEMT-vergunning nodig hebt. Inmiddels is duidelijk geworden dat ook voor derdelandenvervoer geen CEMT-vergunning nodig is. Al het vervoer kan dus onder dekking van een Eurovergunning.
Terugsturen van de CEMT-vergunning
Nu voor het vervoer naar, van en door het Verenigd Koninkrijk geen CEMT-vergunning meer nodig is, kan het zijn dat u de CEMT-vergunning niet meer gebruikt. Aangezien er aan het in het bezit hebben van een CEMT-vergunning verplichtingen zijn verbonden (zoals het bijhouden van een rittenboek, het opmaken van een verslag voor het verrichte vervoer etc.), verzoek ik u CEMT-vergunningen die u dit jaar niet gaat gebruiken aan de NIWO te retourneren, bij voorkeur voor 1 juli aanstaande. Zoals ik eerder heb aangegeven, brengt de NIWO geen kosten in rekening zolang geen gebruik wordt gemaakt van de CEMT-vergunning. Voor het overige verwijs ik u naar onze berichtgeving van 28 december 2020.
Cabotagevervoer
Tussen EU-lidstaten zijn drie cabotageritten toegestaan. In de nieuwe afspraken met het VK is het aantal cabotagerechten teruggebracht. Dit betekent dat Nederlandse transporteurs minder tussenladingen kunnen meenemen in het VK dan in de huidige situatie, namelijk twee cabotageritten in plaats van drie. (Voor Britse wegvervoerders neemt dit af naar één cabotagerit in Nederland.) Derdelandenvervoer blijft ook mogelijk voor Britse wegvervoerders met een maximum van twee ritten.
G.J. Olthoff,
Directeur NIWO
Meer over Brexit: www.niwo.nl/brexit
Meer actueel nieuws? Berichten