Door enorme drukte kan het voertuigregister op het NIWO-ondernemersloket soms niet geraadpleegd of ingevuld worden. Aan een oplossing wordt gewerkt.
Introductie digitaal CEMT-systeem
Met ingang van 1 januari 2026 zal de CEMT-vergunning uitsluitend in digitale vorm bestaan. De papieren CEMT-vergunning verdwijnt. Ook het bijbehorende groenbladige logboek, waarin de ritten werden genoteerd, wordt afgeschaft.
ITF in Parijs
De organisatie achter het CEMT-systeem is Internationaal Transport Forum (ITF). Tien jaar geleden werden de eerste stappen gezet richting de digitalisering van het CEMT-systeem. ITF ontwikkelde een nieuw 'ECMT Digital System' speciaal voor de uitgevende instantie, de controlerende instanties en de transportbedrijven. Elk CEMT-land heeft een uitgevende instantie, die ervoor moet zorgen dat de overstap naar het ECMT Digital System soepel verloopt. In Nederland is dat NIWO.
NIWO organiseert workshops
In het najaar van 2025 organiseert NIWO een aantal workshops om de huidige afnemers van CEMT-vergunningen kennis te laten maken met het nieuwe ECMT Digital System. Er zijn sessies voor transportbedrijven en sessies voor controlerende instanties zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Bovendien heeft ITF instructie video’s gemaakt.
Net als de papieren CEMT-vergunning is de digitale versie één kalenderjaar geldig en dient elk jaar opnieuw aangevraagd te worden. Een transportbedrijf wordt dan CEMT-vergunninghouder en ontvangt een of meerdere digitale CEMT-vergunningen. In het bijbehorende digitale logboek voert het transportbedrijf of de chauffeur elke rit op die uitgevoerd wordt onder dekking van de CEMT-vergunning. Tot en met 2025 stuurde het transportbedrijf de bladen uit het papieren logboek elk kwartaal naar NIWO. Deze ritten worden vanaf 2026 direct in het ECMT Digital System geregistreerd en zijn veel eerder bekend bij ITF.
CEMT-vergunning
Met een CEMT-vergunning kunnen vervoerders een onbeperkt aantal vrachttransporten uitvoeren tussen bij de CEMT aangesloten landen. Met dien verstande dat na elke drie beladen ritten het voertuig terug moet keren naar het land waar de onderneming is gevestigd. Er zijn 43 landen aangesloten: de 26 lidstaten van de Europese Unie en 17 andere landen die geheel of deels op het Europese continent liggen.
In Nederland geeft NIWO de CEMT-vergunning uit. Alleen beroepsgoederenvervoerders met een Eurovergunning komen in aanmerking voor een CEMT-vergunning. Voor ritten binnen de grenzen van de Europese Unie volstaat de Eurovergunning, er is dan geen CEMT-vergunning nodig. Voor ritten tussen een EU-land en een van de 17 andere CEMT-landen of een rit van, naar of door een van de 17 andere CEMT-landen kan de CEMT-vergunning ingezet worden.
CEMT / ECMT
CEMT en ECMT wordt beide als afkorting gebruikt. Het staat voor Europese Conferentie van Ministers van Transport. Er is een officiële Franse naam: Conférence Européenne des Ministres de Transport (CEMT) en een officiële Engelse naam: European Conference of Ministers of Transport (ECMT). Deze groep ministers introduceerde de CEMT-vergunningen in 1974. In 2006 ging deze groep op in ITF. De afkorting CEMT wordt nog steeds gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Alle houders van een binnenlandse of een Eurovergunning voor beroepsvervoer over de weg ontvangen twee keer per jaar een heffingsfactuur van de NIWO.
In het UBO-register van de KVK staat wie de Ultimate Benificial Owner is van een onderneming. Vanwege de oorlog in Oekraïne gelden er in de Europese Unie sancties tegen Rusland en Belarus.