De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de begroting van de NIWO voor het jaar 2026 goedgekeurd en ingestemd met stijging van de tarieven conform het prijsindexcijfer.
Aanvraag digitale CEMT-vergunning voor het jaar 2026
Vervoerders kunnen vanaf deze maand bij de NIWO een aanvraag indienen voor CEMT-vergunningen voor het jaar 2026. Deze bestaat uitsluitend in digitale vorm, met bijbehorend digitaal logboek.
ITF in Parijs
De organisatie achter het CEMT-systeem is Internationaal Transport Forum (ITF). Tien jaar geleden werden de eerste stappen gezet richting de digitalisering van het CEMT-systeem. ITF ontwikkelde een nieuw 'ECMT Digital System' speciaal voor de uitgevende instantie, de controlerende instanties en de transportbedrijven. Elk CEMT-land heeft een uitgevende instantie, die ervoor moet zorgen dat de overstap naar het ECMT Digital System soepel verloopt. In Nederland is dat NIWO.
NIWO organiseert workshops over het gebruik van het digitale CEMT-systeem
In het najaar van 2025 organiseert NIWO een aantal workshops om de huidige afnemers van CEMT-vergunningen kennis te laten maken met het nieuwe ECMT Digital System. Er zijn sessies voor transportbedrijven en sessies voor controlerende instanties zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Bovendien heeft ITF instructie video’s gemaakt.
ECMT Digital System Tutorial for Hauliers
https://www.youtube.com/watch?v=oea-fxsbk3g
ECMT Digital System Tutorial for Control Authorities
https://www.youtube.com/watch?v=1uu6ktvvPMo
Workshop op 10 december 2025
Op 10 december 2025 is er een extra workshop voor transportbedrijven, meld u aan via documenten@niwo.nl.
Net als de papieren CEMT-vergunning is de digitale versie één kalenderjaar geldig en dient elk jaar opnieuw aangevraagd te worden. Een transportbedrijf wordt dan CEMT-vergunninghouder en ontvangt een of meerdere digitale CEMT-vergunningen. In het bijbehorende digitale logboek voert het transportbedrijf of de chauffeur elke rit op die uitgevoerd wordt onder dekking van de CEMT-vergunning. Tot en met 2025 stuurde het transportbedrijf de bladen uit het papieren logboek elk kwartaal naar NIWO. Deze ritten worden vanaf 2026 direct in het ECMT Digital System geregistreerd en zijn veel eerder bekend bij ITF.
CEMT-vergunningen voor 2026 aanvragen
Om CEMT-vergunninghouder voor een nieuw jaar (2026) te worden, dient u een aanvraag in via het NIWO-ondernemersloket. Log in met eHerkenning op niveau 3 (EH3) of hoger. Daarmee identificeert u zich als gemachtigde van de onderneming. Vul daarna het webformulier in en upload de eventuele gevraagde stukken
CEMT-vergunning, wat is het?
Met een CEMT-vergunning kunnen vervoerders een onbeperkt aantal vrachttransporten uitvoeren tussen bij de CEMT aangesloten landen. Met dien verstande dat na elke drie beladen ritten het voertuig terug moet keren naar het land waar de onderneming is gevestigd. Er zijn 43 landen aangesloten: de 26 lidstaten van de Europese Unie en 17 andere landen die geheel of deels op het Europese continent liggen.
In Nederland geeft NIWO de CEMT-vergunning uit. Alleen beroepsgoederenvervoerders met een Eurovergunning komen in aanmerking voor een CEMT-vergunning. Voor ritten binnen de grenzen van de Europese Unie volstaat de Eurovergunning, er is dan geen CEMT-vergunning nodig. Voor ritten tussen een EU-land en een van de 17 andere CEMT-landen of een rit van, naar of door een van de 17 andere CEMT-landen kan de CEMT-vergunning ingezet worden.
CEMT / ECMT, welke afkorting?
CEMT en ECMT wordt beide als afkorting gebruikt. Het staat voor Europese Conferentie van Ministers van Transport. Er is een officiële Franse naam: Conférence Européenne des Ministres de Transport (CEMT) en een officiële Engelse naam: European Conference of Ministers of Transport (ECMT). Deze groep ministers introduceerde de CEMT-vergunningen in 1974. In 2006 ging deze groep op in ITF. De afkorting CEMT wordt nog steeds gebruikt.
Gerelateerde artikelen
De NIWO heeft voor het eerst de Eurovergunning van een transportonderneming geschorst en een vervoersmanager ongeschikt verklaard wegens overschrijding van de grenswaarde voor strafpunten in het ERRU-register.
In januari 2026 komt Sjoerd Boot de vacante functie van afdelingshoofd bij NIWO vervullen.