Vervoerders kunnen bij de NIWO een aanvraag indienen voor CEMT-vergunningen voor het jaar 2026. Deze zal uitsluitend in digitale vorm bestaan.
Terugblik internationale bijeenkomst Den Haag
In navolging van de succesvolle bijeenkomst in 2023 organiseerde de NIWO, op verzoek van de diverse Europese vergunningverleners (zusterorganisaties van de NIWO), wederom een internationale bijeenkomst. Het vond plaats op 21 en 22 november 2024.
Als locatie was Hotel Park Centraal in de binnenstad van Den Haag gekozen. Met vertegenwoordigers uit 18 verschillende landen en het Internationaal Transport Forum (ITF) uit Parijs bewees ook deze bijeenkomst weer enorm waardevol te zijn.
Er werd uitvoerig met elkaar gesproken, er werden ervaringen gedeeld en er werd volop gediscussieerd over uiteenlopende onderwerpen zoals maten en gewichten, digitalisering van transportdocumenten, ERRU, chauffeurstekorten, duurzaamheid en het 14e EU-sanctiepakket. Ook werd besproken hoe de samenwerking tussen de Europese vergunningverleners structureel kan worden verbeterd. Elke lidstaat verleent immers de Eurovergunning aan vervoerders uit hun land, zoals de NIWO dat in Nederland doet. De conclusie na deze bijeenkomst is dat er intensiever contact moet zijn om goed te kunnen samenwerken op het gebied van vergunningverlening. De NIWO zal het initiatief nemen om in 2025 een aantal online bijeenkomsten te organiseren en minimaal één fysieke bijeenkomst.
Op de website van de NIWO vindt u een apart gedeelte met internationale informatie: https://international.niwo.nl
Via deze website kunnen de Europese vergunningverleners elkaar goed vinden.
Per land vindt u daar de contactgegevens van de vergunningverlenende instantie, het aantal vervoerders (houders van een Eurovergunning) en meer. Kijk bij country information.
Gerelateerde artikelen
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de begroting van de NIWO voor het jaar 2026 goedgekeurd en ingestemd met stijging van de tarieven conform het prijsindexcijfer.
De NIWO heeft voor het eerst de Eurovergunning van een transportonderneming geschorst en een vervoersmanager ongeschikt verklaard wegens overschrijding van de grenswaarde voor strafpunten in het ERRU-register.