Met ingang van 1 januari 2026 zal de CEMT-vergunning uitsluitend in digitale vorm bestaan. De papieren CEMT-vergunning verdwijnt.
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over de kostenontwikkeling in het wegvervoer is begin oktober 2025 verschenen. Het rapport beschrijft de kostenrealisatie 2025 en de kostenraming 2026. De
kosten in het wegvervoer zullen gaan stijgen in 2026. En de invoering vrachtwagenheffing zorgt halverwege 2026 voor verdere verhoging.
Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.
- Bent u lid van TLN dan kunt het rapport downloaden vanuit het nieuwsbericht:
https://www.tln.nl/actueel/kostenstijging-zet-sector-verder-onder-druk
- Bent u lid van evofenedex dan kunt u het rapport aanvragen:
https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/kostenontwikkeling-wegvervoer/rapporten-kostenontwikkeling-wegvervoer
- Bent u geen lid van TLN of evofenedex, maar wel een NIWO-vergunninghouder in het beroepsgoederenvervoer? Dan kunt u het rapport opvragen door een mail te sturen naar kostenontwikkelingen@tln.nl. Vermeld in deze mail bedrijfsnaam, adres, woonplaats en NIWO-vergunningnummer (codenummer).
De NIWO gaf jarenlang zelf opdracht aan dit onderzoek. In 2019 is dat gewijzigd. Niet de NIWO, maar TLN en evofenedex zijn nu opdrachtgever. TLN en evofenedex zijn beide vertegenwoordigd in de sectorraad van NIWO.
Onderdeel van de afspraak tussen NIWO en TLN / evofenedex is dat de rapporten gratis beschikbaar blijven voor alle NIWO-vergunninghouders.
Overige geinteresseerden kunnen een exemplaar aanschaffen via de webshop van het onderzoeksbureau Panteia.
Gerelateerde artikelen
Door enorme drukte kan het voertuigregister op het NIWO-ondernemersloket soms niet geraadpleegd of ingevuld worden. Aan een oplossing wordt gewerkt.
Alle houders van een binnenlandse of een Eurovergunning voor beroepsvervoer over de weg ontvangen twee keer per jaar een heffingsfactuur van de NIWO.