Vervoerders kunnen bij de NIWO een aanvraag indienen voor CEMT-vergunningen voor het jaar 2026. Deze zal uitsluitend in digitale vorm bestaan.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de begroting van de NIWO voor het jaar 2026 goedgekeurd en ingestemd met stijging van de tarieven conform het prijsindexcijfer.
De NIWO heeft voor het eerst de Eurovergunning van een transportonderneming geschorst en een vervoersmanager ongeschikt verklaard wegens overschrijding van de grenswaarde voor strafpunten in het ERRU-register.
In januari 2026 komt Sjoerd Boot de vacante functie van afdelingshoofd bij NIWO vervullen.
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is verschenen. Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.
Met ingang van 1 januari 2026 zal de CEMT-vergunning uitsluitend in digitale vorm bestaan. De papieren CEMT-vergunning verdwijnt.
Alle houders van een binnenlandse of een Eurovergunning voor beroepsvervoer over de weg ontvangen twee keer per jaar een heffingsfactuur van de NIWO.
In het UBO-register van de KVK staat wie de Ultimate Benificial Owner is van een onderneming. Vanwege de oorlog in Oekraïne gelden er in de Europese Unie sancties tegen Rusland en Belarus.
Inmiddels hebben bijna alle vergunninghouders het voertuigregister ingevuld. Er is nog een hele kleine groep die geen kentekens heeft doorgegeven. Zij hebben tot 31 mei 2025 de tijd gekregen.