Het kantoor is vanwege Hemelvaartsdag op donderdag 9 mei en aansluitend op vrijdag 10 mei 2024 gesloten.
Herinnering meldplicht e-CMR
De NIWO heeft in Nederland erkenningen verstrekt aan softwareleveranciers van e-CMR software. Deze leveranciers zijn verplicht om kwartaalrapportages aan de NIWO te sturen en doen dat ook. Daarnaast hebben zij een meldplicht gebruikers en een meldplicht softwarewijzigingen.
Over de e-CMR
De e-CMR wordt gebruikt als alternatief voor de papieren vrachtbrief bij vervoer binnen de Benelux. De vrachtbrief (of CMR) is een qua aantallen zeer belangrijk document, waarvan er binnen de Benelux jaarlijks 70 miljoen worden uitgegeven. Tot 2016 waren vrachtbrieven alleen in papieren vorm toegelaten. In 2017 zijn de Benelux-landen een proef gestart. Transporteurs kunnen sindsdien binnen de Benelux gebruik maken van de digitale vrachtbrief (e-CMR), mits zij deze betrekken van één van de e-CMR leveranciers die in het kader van de proef zijn toegelaten. De proef loopt tot 2025.
Meldplicht gebruikers e-CMR
De erkende leverancier meldt elke vervoerder, afzender, commissionair die gebruikt maakt van zijn e-CMR onmiddellijk aan de NIWO. Daarnaast houdt de erkende leverancier een gedetailleerde lijst bij van de opgemaakte e-CMR’s waarop het nummer, de datum van opmaak, de naam en het adres van de opmaker en van de gebruikers aangegeven zijn. De leverancier maakt deze lijst minstens eens per drie maanden kenbaar aan de NIWO.
Meldplicht wijzigingen software e-CMR
Wijzigingen aan het systeem kunnen ertoe leiden dat de databeveiliging, integriteit van de data, niet meer aan de eisen voldoet zoals deze bij uw aanvraag zijn getoetst en goedgekeurd. De softwareleverancier meldt daarom minstens eens per drie maanden alle relevante wijzigingen die aan het systeem zijn aangebracht. Indien wijzigingen direct impact hebben op de informatiebeveiliging, data integriteit of manier van werken, dient dit onmiddellijk aan de NIWO te worden gemeld. Er vindt na melding van een dergelijke wijziging een controle plaats om vast te stellen in hoeverre de wijzigingen afbreuk doen aan alle eerder gestelde eisen.
Gerelateerde artikelen
Begin 2024 zijn er in Nederland 16.591 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg.
Per 1 januari 2024 zijn niet alleen vervoerders, maar ook de afzenders en expediteurs verantwoordelijk voor een eerlijke transportsector.