Het kantoor is vanwege Hemelvaartsdag op donderdag 9 mei en aansluitend op vrijdag 10 mei 2024 gesloten.
Aantal vergunninghouders op 1 januari 2023
Aantal Nederlandse transport- en koeriersbedrijven blijft toenemen
Op 1 januari 2023 telt Nederland 16.285 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg. Daarvan heeft 97% een Eurovergunning voor binnenlands en internationaal vervoer. Slechts 3% heeft nog een vergunning voor alleen binnenlands vervoer. Deze vergunning is sinds 2009 niet meer aan te vragen. Vanaf eind 2015 groeit het aantal Eurovergunninghouders vooral doordat veel bedrijven uit de koeriers-, express- en pakketdienstensector (KEP-sector) een Eurovergunning gingen aanvragen. De groei is gemiddeld 4% per jaar, gemeten over de laatste acht jaar. Een Eurovergunning moet elke vijf jaar verlengd worden, er wordt dan opnieuw aan alle voorwaarden getoetst.
Bijna 127.500 uitstaande vergunningbewijzen
Er staan 127.468 vergunningbewijzen uit. Dit is een indicatie voor het aantal voertuigen. Een vracht- of bestelwagen moet namelijk altijd een vergunningbewijs aan boord hebben. Gemiddeld bezit een vergunninghouder 7,8 vergunningbewijzen. Van alle uitstaande bewijzen is 99% een Eurovergunningbewijs en 1% een vergunningbewijs voor alleen binnenlands vervoer.
Driekwart rijdt met vijf of minder voertuigen
De Nederlandse transportsector bestaat voor 74% uit bedrijven met vijf of minder vergunningbewijzen. Dit zijn 11.999 bedrijven die samen 22.151 vergunningbewijzen, dat is ruim 17% van het totaal. De 121 grootste bedrijven met meer dan 100 vergunningbewijzen vormen nog geen 1% van het totaal aantal bedrijven. Deze bezitten samen maar liefst 29.904 vergunningbewijzen, 23% van het totaal. In de grafiek zijn de bedrijven op basis van vergunningbewijzen ingedeeld naar bedrijfsomvang. In de tweede grafiek is datzelfde gedaan voor het totaal aantal vergunningbewijzen.
Gerelateerde artikelen
Begin 2024 zijn er in Nederland 16.591 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg.
Per 1 januari 2024 zijn niet alleen vervoerders, maar ook de afzenders en expediteurs verantwoordelijk voor een eerlijke transportsector.