
Brexit-informatie
- Actueel
Posters van rijksoverheid met nieuwe afspraken en regels 2021
Het Verenigd Koninkrijk is uit de Europese Unie gestapt. Eind 2020 hebben de EU en het VK een akkoord bereikt over een nieuw partnerschap. Vanaf 1 januari 2021 gelden daarom nieuwe regels voor onder andere: reizen, wonen, werken, studeren en zakendoen. De nieuwe afspraken en regels staan in de posters die u kunt downloaden.
- EU-VK partnerschap
- Brexit- reizen, werken, wonen en studeren
- Brexit - zakendoen voor ondernemers
Lees het hele bericht op rijksoverheid.nl ...
***************************************************
TIR biedt oplossing voor douaneproblemen
Rijswijk - 22 januari 2021
Maandag 1 februari a.s. organiseert de IRU een webinar over TIR. Vanwege Brexit is er een douanegrens tussen het VK en de EU ontstaan. Dit zorgt voor ingewikkelde procedures, vertraging en onzekerheid bij het vervoer van goederen in beide richtingen. Lees het hele bericht....
*****************************************************************************
Nieuwe regels per 1 januari 2021
Het Verenigd Koninkrijk is uit de Europese Unie gestapt. Op 24 december 2020 hebben de EU en het VK een akkoord bereikt over een nieuw partnerschap. Per 1 januari 2021 gelden daarom nieuwe regels voor reizen en zakendoen. De Rijksoverheid heeft deze in het kort op een rijtje gezet.Brexit Nieuwe regels per 1 januari 2021
******************************************************
Vervoer met Eurovergunning blijft mogelijk
Rijswijk – 4 januari 2021
In mijn bericht van 28 december 2020 berichtte ik u al dat de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) op 24 december 2020 een akkoord hebben bereikt over een nieuw partnerschap. Dit akkoord bevat afspraken over de regels die per 1 januari 2021 gelden tussen de EU en het VK.
Vervoer onder dekking van een Eurovergunning
Eerder deelde ik u mee dat u in ieder geval voor bilateraal vervoer geen CEMT-vergunning nodig hebt. Inmiddels is duidelijk geworden dat ook voor derdelandenvervoer geen CEMT-vergunning nodig is. Al het vervoer kan dus onder dekking van een Eurovergunning.
Terugsturen van de CEMT-vergunning
Nu voor het vervoer naar, van en door het Verenigd Koninkrijk geen CEMT-vergunning meer nodig is, kan het zijn dat u de CEMT-vergunning niet meer gebruikt. Aangezien er aan het in het bezit hebben van een CEMT-vergunning verplichtingen zijn verbonden (zoals het bijhouden van een rittenboek, het opmaken van een verslag voor het verrichte vervoer etc.), verzoek ik u CEMT-vergunningen die u dit jaar niet gaat gebruiken aan de NIWO te retourneren, bij voorkeur voor 1 juli aanstaande. Zoals ik eerder heb aangegeven, brengt de NIWO geen kosten in rekening zolang geen gebruik wordt gemaakt van de CEMT-vergunning. Voor het overige verwijs ik u naar onze berichtgeving van 28 december 2020.
Cabotagevervoer
Tussen EU-lidstaten zijn drie cabotageritten toegestaan. In de nieuwe afspraken met het VK is het aantal cabotagerechten teruggebracht. Dit betekent dat Nederlandse transporteurs minder tussenladingen kunnen meenemen in het VK dan in de huidige situatie, namelijk twee cabotageritten in plaats van drie. (Voor Britse wegvervoerders neemt dit af naar één cabotagerit in Nederland.) Derdelandenvervoer blijft ook mogelijk voor Britse wegvervoerders met een maximum van twee ritten.
G.J. Olthoff
Directeur NIWO
*******************************************************
Brexit-deal: gevolgen voor NIWO-vergunninghouders
Rijswijk – 28 december 2020
Op 24 december jl. is er een Brexit-deal gesloten. Wat betekent dit voor u als NIWO-vergunninghouder? Met welke vergunning kunt u na 31 december 2020 beroepsgoederenvervoer verrichten: een Eurovergunning of een CEMT-vergunning? En, als daarvan in uw onderneming sprake van is, blijft het Britse vakdiploma geldig? En hebt u een bestuurdersattest nodig voor Britse chauffeurs die eventueel in dienst zijn bij uw in Nederland gevestigde onderneming?
In deze mail wordt geprobeerd helderheid te verschaffen, met natuurlijk de kanttekening dat het Europees Parlement, de lidstaten en het Britse parlement nog hun goedkeuring moeten geven aan de Brexit-deal. De verwachting is dat alle partijen akkoord gaan met de deal, maar dat is nog niet zeker.
Beroepsgoederenvervoer: onder dekking van een Eurovergunning of een CEMT-vergunning?
Vervoer onder dekking van een Eurovergunning
In Nederland gevestigde ondernemingen kunnen ook na 1 januari 2021 beroepsgoederenvervoer verrichten naar, van en door het Verenigd Koninkrijk met een Eurovergunning. Voor bilateraal vervoer is dus geen CEMT-vergunning nodig.
Vervoer onder dekking van een CEMT-vergunning
Of de Eurovergunning ook kan worden gebruikt voor derde-landen-vervoer is op grond van de bepalingen uit het akkoord nog niet volstrekt duidelijk. Bewaart u daarom de CEMT-vergunningen. Zodra ik van het ministerie of van ‘Brussel” duidelijkheid heb gekregen, wordt u uiteraard direct nader geïnformeerd. (En voor de zoveelste maal ter geruststelling: de NIWO brengt geen kosten in rekening zolang geen gebruik wordt gemaakt van de CEMT-vergunning.)
Britse vakdiploma
Het Britse vakdiploma is per 1 januari 2021 niet langer geldig binnen de Europese Unie. Ook niet nu er een Brexit-deal is gesloten. De ondernemingen die een vervoersmanager in dienst hebben met een Brits vakdiploma zijn recentelijk per e-mail door de NIWO op de hoogte gesteld, waarbij is meegedeeld dat in goed overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen is besloten om de houders van een Brits vakdiploma voor 1 juli 2021 (ook) in het bezit te stellen van een Nederlands vakdiploma. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht en de desbetreffende ondernemingen hoeven zelf niets te doen.
Bestuurdersattest
De Brexit-deal is – evenals het Britse vakdiploma – niet van invloed op de verplichting van het hebben van een bestuurdersattest voor Britse vrachtwagenchauffeurs die in dienst zijn van een Nederlandse onderneming. Dit betekent dus dat de Nederlandse werkgever (dus: de Nederlandse transportonderneming) een bestuurdersattest voor deze chauffeur moet aanvragen bij de NIWO. De aanvraagkosten bedragen € 135,-. Wij verwijzen u naar onze website (www.niwo.nl) voor de voorwaarden waaronder een bestuurdersattest voor Britse vrachtwagenchauffeurs in dienst van een Nederlandse onderneming wordt afgegeven.
Overige gevolgen
Dat er een Brexit-deal is gesloten, betekent allerminst dat u verder niets meer hoeft te doen. In tegendeel. Per 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk een zogenaamd “derde land” en moet er aan douaneformaliteiten worden voldaan en zullen er persoonscontroles plaatsvinden. Ook zullen er controles op in- en uitgaande goederen plaatsvinden. Voor meer informatie verwijzen wij u onder meer naar de website Get Ready for Brexit (www.getreadyforbrexit.nl).
G.J. Olthoff
Directeur NIWO
********************************************
Geldigheid Brits vakdiploma
Rijswijk – 22 december 2020
Omdat het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU) is getreden en de daarmee samenhangende overgangsperiode per 31 december 2020 afloopt, wordt het Britse vakdiploma per 1 januari 2021 niet meer erkend als geldig diploma binnen de EU.
Dit heeft tot gevolg dat houders van een Brits vakdiploma per 1 januari 2021 niet langer voldoen aan het vergunningvereiste van vakbekwaamheid en heeft tot gevolg dat de ondernemingen waarbinnen zij hun vakbekwaamheid inbrengen, niet meer voldoen aan alle vergunningvoorwaarden.
In goed overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen is besloten om de houders van een Brits vakdiploma voor 1 juli 2021 (ook) in het bezit te stellen van een Nederlands vakdiploma. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht en de desbetreffende ondernemingen hoeven zelf niets te doen. Uiteraard worden zij wel goed geïnformeerd.
***********************************************************************
Bestuurdersattest voor Britse chauffeurs
Rijswijk – 22 december 2020
Vrachtwagenchauffeurs van buiten de Europese Unie mogen bij een Nederlandse transportonderneming als chauffeurs aan de slag als voor hen aan de desbetreffende transportondernemer een bestuurdersattest is afgegeven. Omdat het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU) is getreden en de daarmee samenhangende overgangsperiode per 31 december 2020 afloopt, moeten Britse chauffeurs die in dienst zijn van een Nederlandse onderneming in het bezit zijn van een bestuurdersattest.
Het bestuurdersattest houdt de officiële bevestiging in, dat deze niet EU-chauffeur bij deze Nederlandse transportonderneming in dienst is (of door een Nederlandse onderneming ter beschikking is gesteld) en dat voor deze chauffeur de arbeidsvoorwaarden en voorwaarden inzake beroepsopleiding voor chauffeurs gelden, zoals die voor elke chauffeur in Nederland gelden.
Dit betekent dat de Nederlandse werkgever (dus: de Nederlandse transportonderneming) een bestuurdersattest voor deze chauffeur moet aanvragen bij de NIWO. De aanvraagkosten bedragen € 135,-. Het bestuurdersattest wordt door de NIWO afgegeven onder de volgende voorwaarden:- De Nederlandse transportonderneming moet over een geldige Eurovergunning beschikken.
- De aanvraag voor een bestuurdersattest moet voor 1 februari 2021 bij de NIWO worden ingediend. Hiervoor moet u gebruik maken van het Ondernemersloket van de NIWO.
- De betreffende chauffeurs beschikken over een geldig Brits rijbewijs en een geldige Britse code 95.
- De Nederlandse transportonderneming moet een verklaring van dienstbetrekking verstrekken aan de chauffeur (deze verklaring is aan te vragen bij de KIWA). Hieruit moet blijken dat de chauffeur in 2020 in dienst was van de transportonderneming.
De Nederlandse transportonderneming stelt het bestuurdersattest ter beschikking aan zijn Britse chauffeur, wanneer deze een voertuig bestuurt waarmee vervoer wordt verricht onder dekking van de Eurovergunning van deze vervoerder.
Voor de geldigheidsduur van het bestuurdersattest wordt aangesloten bij de aanvraag te overleggen documenten, namelijk het document dat als eerste verloopt. De maximale geldigheidsduur van een bestuurdersattest is 5 jaar.
**************************************************************************
Toesturen CEMT-vergunningenRijswijk – 3 december 2020
Onderstaand bericht is aan alle vervoerders gestuurd die voor 2021 CEMT-vergunningen voor het VK gaan ontvangen.
Geachte heer, mevrouw,
Het is nog steeds onduidelijk of er voor 1 januari 2021 een Brexit-overeenkomst wordt gesloten tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie en dus is ook nog onduidelijk of de CEMT-vergunning vanaf 1 januari 2021 nodig is. De tijd begint echter te dringen: zonder akkoord of een verlenging van de huidige situatie dient u immers in het bezit te zijn van de u door de NIWO reeds toegewezen CEMT vergunning(en) zodat u uw transporten in 2021 naar het VK kan voortzetten. Daarom zal de NIWO, gezien ook de enorme drukte bij pakket- en postbezorging, volgende week alle toegewezen CEMT-vergunningen en de daarbij behorende logboeken versturen. Daarmee wordt zeker gesteld dat u voor de kerstdagen en dus voor 1 januari 2021 in het bezit bent van deze bescheiden. De laatste bestelling zal donderdag 10 december ons pand in Rijswijk verlaten.
Mocht het deze maand toch nog komen tot een akkoord of verlenging van de huidige situatie, dan is de CEMT-vergunning niet nodig en zal de NIWO geen kosten voor de aan toegezonden CEMT-vergunningen in rekening brengen. Zoals eerder meermalen bekend gemaakt zal de NIWO in het geval de CEMT-vergunningen wél nodig zijn, de desbetreffende factuur voor het aantal toegekende CEMT-vergunningen pas vanaf 1 januari 2021 versturen. Dit betreft € 140,- per bewijs; het gaat daarbij om de kosten die de NIWO maakt voor de administratieve afhandeling van de door u in 2021 terug te zenden documentatie.
Voor de volledigheid wijs ik erop dat de door u reeds betaalde behandelingskosten voor een CEMT-aanvraag van € 75,- niet worden gerestitueerd; dit bedrag betreft namelijk de vergoeding van de kosten die samenhangen met het werk dat de NIWO heeft gestoken in het doorlopen voortraject tot en met de verzending van de documenten aan u.
Op onze website (www.niwo.nl/brexit) staat nog meer informatie en bij het tabblad vragen hebben wij de meest gestelde vragen beantwoord. Daarnaast kunt u ons altijd een e-mail sturen (brexit@niwo.nl) of telefonisch contact opnemen met de heer J.W.M. van Gellekom of de heer R.A. Scherpenisse.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan Olthoff,
directeur NIWO
****************************************************************
Toegekende CEMT-vergunningen later gefactureerdRijswijk – 12 november 2020
Momenteel is nog steeds onduidelijk of er voor 1 januari 2021 een overeenkomst wordt gesloten tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie en of de CEMT-vergunning vanaf 1 januari 2021 dan nog nodig is.
Gelet op deze onzekerheid en het gegeven dat de NIWO haar vergunninghouders geen kosten in rekening wil brengen als dat niet nodig is, heeft de NIWO besloten om de factuur voor het aantal toegekende CEMT-vergunningen pas vanaf 1 januari 2021 te versturen. Vanaf dat moment weten we zeker dat de CEMT-vergunning echt nodig is en zijn de betrokken ondernemingen het bedrag voor het aantal toegekende CEMT-vergunningen (€ 140,- per bewijs) verschuldigd. Voor de volledigheid merkt de NIWO op dat de behandelingskosten voor een CEMT-aanvraag van € 75,- niet worden gerestitueerd, ook al blijkt de CEMT-vergunning uiteindelijk misschien toch niet nodig te zijn.
Zodra meer bekend is over de ontwikkelingen rondom Brexit zullen wij u daarover berichten.
***************************************************************************
Brexit webinar
Rijswijk - 22 oktober 2020
Vanaf 1 januari 2021 veranderen de afspraken tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat organiseert daarom special voor de luchtvaart-, maritiem-, wegtransport- en milieusector een webinar.
Tijdens het webinar wordt u bijgepraat over de laatste stand van zaken en krijgt u de gelegenheid om vragen te stellen aan de Douane, Rijkswaterstaat, Portbase en de experts op het gebied van luchtvaart.
Wanneer- 26 oktober 2020
- 10:00 - 11:00
- Online
Programma
Experts vertellen u over:- De stand van zaken in de onderhandelingen;
- De voorbereidingen van de overheid;
- Hoe u zich zo goed mogelijk en op tijd kunt voorbereiden;
- Welke middelen u daarbij kunnen helpen.
Aanmelden
Indien u wilt deelnemen aan de stakeholdersbijeenkomst dan kunt u zich aanmelden via sanne.valkenburg@minienw.nl.
U kunt ook meteen doorgeven of er specifieke vragen zijn die u graag beantwoord wilt zien of als een collega de deelnemerslink (ook) wil ontvangen.
U krijgt vervolgens een link waarmee u kunt deelnemen aan het webinar.
Bron: Brexitloket, Rijksoverheid
Brexit webinar voor de sectoren luchtvaart, maritiem, wegtransport en milieu
***************************************************************************
Britse minister: goederenstroom Dover-Calais kan 80% slinken
23-9-2020
Als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk er niet in slagen een nieuw handelsakkoord te sluiten, dreigen er aan de Britse zijde flinke verkeersopstoppingen te ontstaan bij de grens. Daarvoor waarschuwt minister Michael Gove van kabinetszaken in een uitgelekte brief die persbureau Bloomberg heeft ingezien.
De bewindsman vreest dat Britse ondernemers die handel drijven met EU-landen niet voorbereid zijn op grenscontroles na 1 januari 2021. In het ergste geval is 70 procent van alle vrachtwagenchauffeurs die naar de EU willen niet voorbereid op grenscontroles. Daardoor zou de stroom aan goederen die tussen Dover en Calais wordt vervoerd met 80 procent kunnen slinken. De overgang bij het Nauw van Calais, waar ook de Kanaaltunnel onder loopt, geldt als een vitale ader voor de Britse handel.
No deal
Onderhandelaars voor het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie boeken vooralsnog weinig vooruitgang bij gesprekken over een nieuw handelsakkoord. Na de uittreding van het Verenigd Koninkrijk eind januari ging een overgangsfase in tot het einde van dit jaar. Als er voor het einde van dit jaar geen nieuw akkoord is over de toekomstige relatie tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk, valt de wederzijdse handel terug op regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Dat komt grotendeels neer op een no-dealbrexit, met invoerheffingen voor veel goederen tot gevolg.
Bron: Nieuwsblad Transport
**********************************************************************
Geen uitstel van de overgangsperiode: Aanvraagprocedure CEMT vergunning van start vanaf 6 juli
6 juli 2020
Tot en met 31 december 2020 is er sprake van een overgangsperiode waarin de situatie aan de grens met het Verenigd Koninkrijk hetzelfde blijft. Dat wil zeggen dat onder dekking van de Eurovergunning beroepsgoederenvervoer kan worden verricht naar, van en door het Verenigd Koninkrijk. Uiterlijk 30 juni 2020 moest om uitstel van de overgangsperiode worden gevraagd. Dit uitstel is niet gevraagd. Als er voor 1 januari 2021 geen (beperkt) handelsakkoord is gesloten, dan kan niet langer vervoer worden verricht onder dekking van een Eurovergunning, en is de CEMT-vergunning nog het enige alternatief.
Aanvragen CEMT-vergunning
De NIWO stelt vanaf 6 juli 2020 tot en met 14 augustus 2020 haar ondernemersloket open voor het indienen van een (digitale) aanvraag voor een CEMT-vergunning.Ondernemersloket -> Producten: CEMT-vergunning
Alleen volledige, tijdig ingediende en betaalde aanvragen worden in behandeling genomen. Voor de aanvraag bent u behandelingskosten verschuldigd (€ 75,-). Deze behandelingskosten worden niet gerestitueerd. Ook niet als de aanvraag wordt afgewezen of als uiteindelijk blijkt dat de CEMT-vergunning niet nodig was, omdat er bijvoorbeeld een akkoord is gesloten.
Vanaf het vroege najaar zal de NIWO de ingediende aanvragen beoordelen en daar zo spoedig mogelijk op beslissen. De NIWO zal, mocht er een sprake zijn van een tekort aan CEMT-vergunningen, op grond van een alsdan te publiceren beleidsregel de CEMT-vergunningen verdelen onder de aanvragers.
Bij het aanvragen van de CEMT-vergunning verzoeken wij u ook aan te geven hoeveel CEMT-vergunningen u nodig heeft én voor welke categorie (EURO V of EURO VI). Wanneer de aanvraag voor een CEMT-vergunning wordt ingewilligd, zal de NIWO niet direct overgaan tot het verstrekken van de aantal toegekende CEMT-vergunningen, maar wacht zij daar zo lang mogelijk mee (uiterlijk 1 november 2020) in afwachting van een eventueel handelsakkoord (in dat geval is immers de CEMT-vergunning niet langer nodig). Op deze wijze probeert de NIWO te voorkomen dat u moet betalen voor de toegekende aantallen CEMT-vergunningen (€ 140,- per bewijs), terwijl achteraf misschien blijkt dat deze niet nodig waren. De NIWO wijst u erop dat na 1 november 2020 de factuur voor het toegekende aantal CEMT-vergunningen verschuldigd is, ook als uiteindelijk blijkt dat de CEMT-vergunning niet nodig was, omdat er bijvoorbeeld een akkoord is gesloten.
Geen CEMT-vergunning nodig
Bij het aanvragen van de CEMT-vergunning verzoeken wij u goed na te gaan of er een CEMT-vergunning nodig is. Voor de volgende soorten vervoer is geen CEMT-vergunning nodig:- voor eigen vervoer
- voor vervoer met voertuigen met een max. massa van < 3500 kg
- voor vervoer van losse opleggers op het VK
- voor verhuizingen naar en van het VK is er een aparte CEMT-verhuisvergunning. Voor het aanvragen van een CEMT-verhuisvergunning moet u gebruik maken van de volgende link: https://ondernemersloket.niwo.nl/home/product/ritmachtigingen-en-cemt-verhuisvergunning. (Maakt u dus geen gebruik van de onderhavige aanvraagprocedure.)
U moet er daarbij ook op letten dat de CEMT-vergunning voertuigonafhankelijk is. Tegelijkertijd kan er dus maar één voertuig gebruik van maken. CEMT-vergunningen zijn alleen te gebruiken voor het beroepsgoederenvervoer over de weg in voertuigen van de klasse EURO V en hoger.
Vragen of opmerkingen?
Voor nadere informatie of opmerkingen over de CEMT-vergunning kunt u ook onze website raadplegen. Mocht u zich afvragen of een CEMT-vergunning daadwerkelijk nodig is dan kunt u een e-mail sturen naar brexit@niwo.nl of telefonisch contact opnemen met de NIWO (070 3992011).
Kosten
De behandelingskosten voor een aanvraag van een CEMT vergunning bedragen € 75,-, ongeacht het aantal aangevraagde CEMT-vergunningen. De NIWO neemt uw aanvraag in behandeling, nadat de factuur voor de behandelingskosten is betaald. Deze behandelingskosten worden niet gerestitueerd. Ook niet als de aanvraag wordt afgewezen of als uiteindelijk blijkt dat de CEMT-vergunning niet nodig was, omdat er bijvoorbeeld een akkoord is gesloten. Tijdens het invullen van de aanvraag kunt u direct betalen. Wilt u dat niet, dan kunt u via een bankoverschrijving betalen. De factuur ontvangt u enige minuten nadat u op Indienen heeft geklikt. De verstrekking van de CEMT-vergunningbewijzen zelf zal uiterlijk tot 1 november 2020 worden uitgesteld. Na deze datum moet u ook de kosten voor de toegekende CEMT-bewijzen betalen (€ 140,- per bewijs), ook als na deze datum alsnog een akkoord wordt gesloten. Hiervoor ontvangt u later een factuur. Tot 1 november 2020 blijft uw financiële “risico” dus beperkt tot € 75,-! Tijdens het invullen van de aanvraag kunt u direct betalen. Wilt u dat niet, dan kunt u via een bankoverschrijving betalen. De factuur ontvangt u enige minuten nadat u op Indienen heeft geklikt.
*******************************************************
Brexit: geen uitstel overgangsperiode
Rijswijk - 1 juli 2020Tot en met 31 december 2020 is er sprake van een overgangsperiode waarin de situatie aan de grens met het Verenigd Koninkrijk (VK) hetzelfde blijft. Dat wil zeggen dat onder dekking van de Eurovergunning beroepsgoederenvervoer kan worden verricht naar, van en door het VK.
Uiterlijk voor 1 juli 2020 hadden het VK en de Europese Unie (EU) gezamenlijk moeten besluiten tot verlenging van de overgangsperiode. Het VK heeft aangegeven geen uitstel te willen. Als er voor 1 januari 2021 geen (beperkt) handelsakkoord is gesloten, dan kan niet langer vervoer worden verricht onder dekking van een Eurovergunning, en is de CEMT-vergunning nog het enige alternatief.
Zoals eerder bekend gemaakt (zie ook onzenieuwsbrief van juni 2020) zal de NIWO haar ondernemersloket openstellen vanaf 6 juli 2020 tot en met 14 augustus 2020, zodat u een aanvraag voor een CEMT-vergunning digitaal kunt indienen. Indien u zich hebt aangemeld voor gerichte informatie over de Brexit via brexit@niwo.nl ontvangt u ook nog separaat bericht over de aanvraagprocedure voor de CEMT-vergunning.
**********************************************************************
Brexit: verlenging of geen verlenging overgangsperiode?
Rijswijk - 18 juni 2020 (NIWO-nieuwsbrief)
Zoals bekend is er tot en met 31 december 2020 sprake van een overgangsperiode waarin de situatie aan de grens met het Verenigd Koninkrijk ongewijzigd blijft. Gedurende deze overgangsperiode kan er onder dezelfde voorwaarden beroepsgoederenvervoer worden verricht naar, van en door het Verenigd Koninkrijk. Uiterlijk 30 juni 2020 wordt besloten of de overgangsperiode wordt verlengd met maximaal een of twee jaar. Indien er geen beslissing tot verlenging van de overgangsperiode wordt genomen, en er in de periode tot 1 januari a.s. geen (beperkte) handelsovereenkomst wordt overeengekomen, kan er per 1 januari 2021 geen goederenvervoer meer worden verricht onder dekking van een communautaire vergunning. Vanaf dat moment is de CEMT-vergunning nog het enige alternatief.
Dringend verzoek ter inventarisatie benodige CEMT-vergunningen
De NIWO verzoekt opnieuw die vervoerders, die op het VK rijden, om voor 1 juli aanstaande via het e-mailadres: brexit@niwo.nl aan te geven hoeveel en welke CEMT-vergunningen (EURO IV, V of VI) zij nodig denken te hebben. Vermeld hierbij uw NIWO-codenummer.
Op deze wijze kan een eerste inventarisatie worden gemaakt van het aantal benodigde CEMT-vergunningen. De NIWO wil zich zo goed mogelijk voorbereiden op deze mogelijke situatie en ervoor zorgen dat de verdeling van de beschikbare CEMT-vergunningen tijdig en transparant gebeurt, zodat het transport op het VK voor de transportondernemingen kan worden voortgezet.
Let op: het sturen van de mail is alleen maar om te inventariseren en is geen officiele aanvraag!
De aanvraagprocedure
Mocht op 30 juni 2020 bekend zijn dat de overgangsperiode niet wordt verlengd, dan zal de NIWO vanaf 6 juli 2020 tot en met 14 augustus 2020 het ondernemersloket openstellen, zodat u een aanvraag voor een CEMT-vergunning digitaal kunt indienen. Vanaf het vroege najaar zal de NIWO de ingediende aanvragen beoordelen en daar zo spoedig mogelijk op beslissen. De NIWO zal, mocht er toch sprake zijn van een tekort aan CEMT-vergunningen, op grond van een alsdan te publiceren beleidsregel de CEMT-vergunningen verdelen onder de aanvragers.
Als u als vervoerder rijdt op het Verenigd Koninkrijk en u heeft zich nog niet aangemeld, dan kunt u zich aanmelden via brexit@niwo.nl om gerichte informatie te krijgen over de Brexit. Dit is dan niet alleen informatie vanuit de NIWO alleen, maar ook vanuit de overheid in het algemeen. Ook vindt u informatie via onze website: www.niwo.nl/brexit
**********************************************************************
Brexit: TLN verzoekt om overgangsperiode te verlengen
Rijswijk - 26 mei 2020Gezien de stroeve onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie (EU) over de toekomstige (handels)relatie, heeft TLN samen met zes andere ondernemersorganisaties in Europa voorgesteld de huidige overgangsperiode, die vooralsnog eindigt op 31 december 2020, te verlengen.
TLN heeft samen met FNTR (Frankrijk), BGL (Duitsland), NLA (Nordics), FEBETRA (België), ZMPD (Polen) en FinMobility (Finland) zijn zorgen geuit aan het adres van de onderhandelingsdelegatie. De transport- en logistieke sector heeft allereerst duidelijkheid en vervolgens tijd nodig om zich gedegen voor te kunnen bereiden op de nieuwe (handels)relatie tussen het VK en de EU. De moeizame dialoog tussen het VK en de EU doet echter vrezen dat die gewenste duidelijkheid er niet snel komt, waardoor een ‘no deal’ een steeds reëler scenario wordt.
Negatieve impact
Zo’n ‘no deal’, het resultaat als de VK en EU er definitief niet uitkomen met elkaar, willen de zeven ondernemersorganisaties koste wat het kost voorkomen, vanwege de verwachte negatieve impact van dit resultaat op de sector. Corona, in combinatie met een mogelijke recessie, zet al een enorme druk op transport- en logistieke bedrijven. Een ‘no deal’ zou deze druk alleen maar doen laten toenemen. Onwenselijk, aldus de ondernemersorganisaties.
Vierde ronde
Het verzoek om de overgangsperiode te verlengen, valt net voor de belangrijke vierde ronde van de onderhandelingen tussen het VK en de EU. Inzet van de zeven ondernemersorganisaties is een verlenging van minimaal 1 maar liefst 2 jaar, om zo voldoende tijd te creëren voor een degelijk (handels)akkoord én een gedegen voorbereiding vanuit de sector.
Bron: TLN-Nieuwsbericht, 25 mei 2020
**********************************************
Brexit: verlenging of geen verlenging overgangsperiode?
Rijswijk - 15 mei 2020Tot en met 31 december 2020 is er sprake van een overgangsperiode en gedurende deze overgangsperiode kan onder de huidige voorwaarden beroepsgoederenvervoer worden verricht naar het Verenigd Koninkrijk. Uiterlijk 1 juli 2020 moet worden besloten of de overgangsperiode wordt verlengd met maximaal één of maximaal twee jaar. Indien er geen beslissing tot verlenging van de overgangsperiode wordt genomen, en er in de tussentijd geen akkoord is gesloten, betekent dit dat er na 31 december 2020 geen deal is tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Per 1 januari 2021 kan dan geen goederenvervoer meer worden verricht onder dekking van een communautaire vergunning. De CEMT-vergunning is dan nog het enige alternatief.
Uiterlijk 1 juli 2020 is dus bekend of de overgangsperiode al dan niet wordt verlengd. In het geval er niet tot verlenging van de overgangsperiode is besloten, zal de NIWO haar vergunninghouders in de loop van juli benaderen en aangeven welke stappen moeten worden genomen om het goederenvervoer op het Verenigd Koninkrijk onder dekking van een CEMT per 1 januari 2021 toch doorgang te laten vinden. Vooruitlopend hierop treft de NIWO voorbereidingen om ervoor te zorgen dat er voldoende CEMT-vergunningen zijn.
******************************************
Voorstel EU voor onderhandelingen met het VK
Rijswijk - 10 februari 2020
Op 31 januari stapte het Verenigd Koninkrijk officieel uit de Europese Unie. Tot het einde van 2020 is er sprake van een overgangsperiode. Wat er na 2020 gebeurt, is nog onduidelijk. De onderhandelingen tussen de EU en het VK moeten hierover nog beginnen.
Op 3 februari 2020 is een voorstel gepubliceerd (Europese Commissie, documentnr. COM(2020) 35 final) waarmee de EU de onderhandelingen in wil gaan. Ook ten aanzien van het wegtransport zijn voorstellen gedaan. Een van de voorstellen (nummer 69) houdt in dat Britse vervoerders geen cabotageritten meer mogen uitvoeren in de Europese Unie. Of het cabotageverbod stand houdt tijdens de onderhandelingen is nog niet duidelijk.Voorstel van de Europese Commissie voor het openen van onderhandelingen met het VK (COM/2020/35 final)
Bijlage bij het voorstel van de Europese Commissie voor het openen van onderhandelingen met het VK (COM/2020/35 final/annex)
Bron: Europese Commissie, Taskforce Verenigd Koninkrijk, 3 februari 2020
*******************************************
Nieuwsbrief Brexit - VK verlaat EU per 31 januari 2020
Rijswijk - 30 januari 2020
Vandaag is onderstaande mailing verzonden aan de VK-vervoerders en andere geinteresseerden, die zich hiervoor hebben aangemeld. Aanmelden kan via het e-mailadres brexit@niwo.nl.
Op 29 januari 2020 heeft het Europese Parlement, in navolging van het parlement van het Verenigd Koninkrijk (VK) , formeel ingestemd met uittreding van het VK uit de Europese Unie (EU) per 31 januari 2020. Hiermee gaan de uittredingsonderhandelingen tussen het VK en de EU van start. Na de officiële uittreding per 31 januari 2020 van het VK uit de EU is er een transitieperiode van kracht die moet resulteren in een Brexit deal per 1 januari 2021. Gedurende deze transitieperiode kan het beroepsgoederenvervoer van en naar het VK onder de huidige voorwaarden worden voorgezet. Hiermee vervalt ook de noodverordening van 25 maart 2019 (verordening 2019/501) die voorzag in een verlenging tot en met 31 juli 2020 bij een mogelijke No deal Brexit.
Maar wat gebeurt er na 31 december 2020? Het VK gaat er van uit dat er op 31 december 2020 een deal is gesloten met de EU. Mocht er echter geen overeenstemming zijn of de onderhandelingen nog steeds lopen dan zijn er twee scenario’s mogelijk. De transitieperiode zal worden verlengd of er is toch nog sprake van een No deal Brexit.
De NIWO blijft rekening houden met het scenario dat er na 31 december 2020 geen deal is en dus een No deal Brexit. In dat scenario zal de CEMT-vergunning een oplossing bieden. De NIWO is daar op voorbereid en heeft de ITF verzocht om extra CEMT-vergunningen.
Conclusie: tot en met 31 december 2020 kunt u beroepsgoederenvervoer blijven verrichten onder dekking van de communautaire vergunning van en naar het VK.
Mochten zich nieuwe ontwikkelingen voordoen, dan zal de NIWO u daarvan tijdig op de hoogte brengen.
Over de inhoud van dit bericht kunt u altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 070 8888 954 of via brexit@niwo.nl.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan Olthoff,
directeur
****************************************
Nieuwsbrief Brexit - Verlenging noodverordening tot en met 31 juli 2020
Rijswijk - 8 november 2019
Vandaag is onderstaande mailing verzonden aan de VK-vervoerders en andere geinteresseerden, die zich hiervoor hebben aangemeld. Aanmelden kan via het e-mailadres brexit@niwo.nl.
De EU heeft de noodverordening van 25 maart 2019 verlengd tot en met 31 juli 2020 wat voor NIWO-vergunninghouders feitelijk betekent dat tot en met die datum beroepsgoederenvervoer onder dezelfde voorwaarden kan worden blijven verricht.
Op 17 oktober 2019 hebben de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) een nieuw akkoord bereikt over de Brexit. Op 12 december 2019 zullen de burgers van het VK naar de stembus gaan voor vervroegde parlementsverkiezingen.
Duidelijk is geworden dat de EU de noodverordening van 25 maart 2019 (verordening 2019/501) verlengt tot en met 31 juli 2020. Voor NIWO-vergunninghouders betekent dit feitelijk dat tot en met die datum beroepsgoederenvervoer onder dezelfde voorwaarden kan worden blijven verricht van en naar het VK.
Maar wat gebeurt er na 31 juli 2020? De NIWO blijft rekening houden met het scenario dat er na 31 juli 2020 geen oplossing is. In dat scenario zal de CEMT-vergunning een oplossing bieden. De NIWO staat wat dat betreft in de startblokken en heeft de ITF verzocht om extra CEMT-vergunningen.
Conclusie: tot en met 31 juli 2020 kunt u beroepsgoederenvervoer blijven verrichten onder dekking van de communautaire vergunning. Met de extra aangevraagde CEMT-vergunningen bij de ITF zal de NIWO de aanvragen kunnen inwilligen voor transporten die na 31 juli 2020 tot en met het einde van 2020 worden verricht op het VK.
Mochten zich nieuwe ontwikkelingen voordoen, dan zal de NIWO u daarvan tijdig op de hoogte brengen.
Over de inhoud van dit bericht kunt u altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 070 8888 954 of via brexit@niwo.nl.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan Olthoff,
directeur
****************************************
Nieuwsbrief Brexit
Rijswijk - 18 oktober 2019
Vandaag is onderstaande mailing verzonden aan de VK-vervoerders en andere geinteresseerden, die zich hiervoor hebben aangemeld. Aanmelden kan via het e-mailadres brexit@niwo.nl.
Geachte heer, mevrouw,
Het is op dit moment nog steeds allerminst duidelijk welke kant het opgaat met de Brexit-onderhandelingen. Alhoewel er nu een deal is gesloten tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie (EU) is het allerminst zeker of het Britse parlement hiermee zal instemmen. Indien het Britse parlement niet instemt met de deal is er (wederom) geen deal. Wat betekent een no deal voor de vergunninghouders die beroepsgoederenvervoer verrichten op het VK?
Momenteel is de noodverordening van maart 2019 nog van kracht waarmee het beroepsgoederenvervoer tot 31 december 2019 is gegarandeerd. Daarom hoeft niet te worden teruggevallen op de CEMT-vergunning.
De Europese Commissie (EC) heeft voorgesteld de noodverordening te verlengen tot 31 juli 2020. De noodverordening bevat regels die in werking treden zodra het VK de Europese Unie verlaat en er geen deal is. De EC heeft tijdens de bijeenkomst van het International Transport Forum (ITF) in Baku, waarbij de NIWO Nederland vertegenwoordigt, de verwachting uitgesproken dat er een aanzienlijke kans is dat de noodverordening wordt verlengd tot en met 31 juli 2020. Meer duidelijkheid zal er in dit verband zijn voor 31 oktober 2019. Tot die tijd hoeft dus niet te worden teruggevallen op de CEMT-vergunning.
Om te garanderen dat vergunninghouders ook na 31 juli 2020 beroepsgoederenvervoer kunnen blijven verrichten op het VK, heeft de NIWO de Group on Road Transport, onderdeel van het ITF, verzocht om extra CEMT-vergunningen. Met de extra CEMT-vergunningen kan de NIWO voldoen aan de vraag. (De NIWO baseert zich op het aantal aanvragen dat is gedaan door de vergunninghouders die in 2019 vervoer verrichtten op het VK.) Een formele beslissing over het aantal extra CEMT-vergunningen zal in de loop van 2020 worden genomen.
Conclusie: zoals het er nu naar uitziet, kunt u tot 31 juli 2020 beroepsgoederenvervoer blijven verrichten onder dekking van de communautaire vergunning. Met de extra aangevraagde CEMT-vergunningen zal de NIWO de aanvragen kunnen inwilligen voor transporten die na 31 juli 2020 tot en met het einde van 2020 worden verricht.
Mochten zich nieuwe ontwikkelingen voordoen, dan zal de NIWO u daarvan tijdig op de hoogte brengen.
Over de inhoud van dit bericht kunt u altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 070 8888 954 of via brexit@niwo.nl.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan Olthoff,
directeur
****************************************
Europese Commissie stelt voor om noodverordening te verlengen
Rijswijk - 6 september 2019
De Europese Commissie heeft voorgesteld om de noodverordening voor het wegvervoer te verlengen tot 31 juli 2020. De noodverordening bevat regels die in werking treden zodra het VK de Unie verlaat en er geen deal is.
Momenteel is de noodverordening van maart 2019 nog van kracht. Daarmee is het beroepsgoederenvervoer tot 31 december 2019 in principe gegarandeerd en hoeft niet terug te worden gevallen op de CEMT.
De NIWO blijft de ontwikkelingen volgen en houdt de VK-vervoerders op de hoogte wanneer er relevante ontwikkelingen zijn.
*** update rijbewijzen ****
In geval van een no deal Brexit is het VK een derde land en zal de situatie ontstaan dat er een CEMT-vergunning benodigd is. In het geval een Britse chauffeur in Nederland gaat werken voor een Nederlandse transportonderneming moet de werkgever een bestuurdersattest voor deze chauffeur aanvragen om te kunnen rijden (zie:www.niwo.nl/attest).
Bij de aanvraag van een bestuurdersattest voor een niet EU-chauffeur overlegt de transportonderneming:- kopie van gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA)
- kopie van geldig paspoort
- kopie van geldig NL-rijbewijs C voorzien van code 95
- uittreksel inschrijving Basis Registratie Personen (BRP).
De regels ten aanzien van het rijbewijs
Rijksoverheid: Is mijn Britse rijbewijs nog geldig in Nederland na de Brexit?
RDW: Brexit en uw rijbewijs
In het geval van een no deal Brexit kunnen houders van een Brits rijbewijs, die al in Nederland wonen voor de Brexit nog maximaal 15 maanden met hun rijbewijs in de EU blijven rijden. Zij kunnen hun rijbewijs omwisselen (dit geldt alleen niet voor de code 95). Het is noodzakelijk om voor 31 oktober aanstaande het Britse rijbewijs met CPC om te ruilen voor een Nederlands rijbewijs met code 95. Na die datum is het niet meer mogelijk om code 95 bij te laten schrijven op het rijbewijs en zal deze opnieuw moeten worden behaald in Nederland.
*************************************
Een Brexit zonder akkoord: Europese Commissie maakt de balans op van de voorbereidingen voorafgaand aan de Europese Raad (art. 50) van juni
Brussel - 12 juni 2019
Voorafgaand aan de Europese Raad (art. 50) van juni geeft de Europese Commissie vandaag in haar vijfde mededeling over de voorbereidingen voor de brexit de stand van zaken m.b.t. de voorbereidingen en noodmaatregelen die de Europese Unie heeft getroffen voor de brexit, gelet in het bijzonder op het besluit dat de Europese Raad (art. 50) op 11 april op verzoek van en in overeenstemming met het Verenigd Koninkrijk heeft genomen om de in artikel 50 bedoelde termijn tot en met 31 oktober 2019 te verlengen.
Lees het persbericht van de Europese Commissie
*************************************
Onzekerheid duurt voort, NIWO volgt ontwikkelingen nauwgezet
Rijswijk - 6 juni 2019
Het is voor iedereen lastig dat de onzekerheid over de Brexit voortduurt. In april j.l. hebben de 27 EU-landen en de Britse regering besloten de Brexit-datum uit te stellen tot uiterlijk 31 oktober 2019. De NIWO volgt de ontwikkelingen nog steeds nauwgezet, zodat we -net zoals rond 29 maart j.l.- alles op alles kunnen zetten om de problemen bij een Brexit voor de vergunninghouders zo veel als mogelijk te beperken.
****************************************
Brexit opnieuw uitgesteld
Rijswijk - 12 april 2019
Vlak voor de beoogde Brexit-datum van 12 april heeft het Britse parlement het terugtrekkingsakkoord nog niet goedgekeurd. De 27 blijvende EU-landen en de Britse regering hebben daarom besloten de Brexit-datum uit te stellen tot uiterlijk 31 oktober 2019.
Een no-deal Brexit op 12 april is daarmee afgewend. Dat betekent dat het VK mee zal moeten doen aan de Europese verkiezingen tussen 23 en 26 mei. Als het VK geen verkiezingen voor het Europese Parlement organiseert en het terugtrekkingsakkoord niet heeft geratificeerd, dan is de Brexit-datum 31 mei 2019.
*****************************************
Brexit uitgesteld naar 12 april
Rijswijk - 28 maart 2019
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde vandaag het volgende bericht.
De Europese Raad besloot op 22 maart jl. de termijn te verlengen waarop het VK de EU verlaat. Nu is 12 april (en dus niet meer 29 maart) de datum waarop het VK mogelijk zonder deal de EU verlaat. In het geval dat het Britse parlement morgen instemt met de deal (meaningful vote 3), is er een verlenging tot 22 mei.
Graag wijs ik u ook op de brief van de minister-president en de minister van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer over de serie indicatieve stemmingen in het Britse parlement op 27 maart. (Kamerstuk 21501-20-1420). Het kabinet geeft in deze brief aan zich tot het uiterste te blijven inspannen om alle voorzienbare en onvoorzienbare gevolgen van een no deal Brexit zo goed mogelijk op te vangen, maar het is onvermijdelijk dat het ongewenste en nu waarschijnlijkere no deal scenario gepaard zal gaan met verstoringen en problemen. Zoals eerder aangegeven, kunnen niet alle inspanningen van de rijksoverheid komen en hebben alle belanghebbenden een verantwoordelijkheid zich zo goed mogelijk voor te bereiden op alle scenario’s (inclusief het no deal scenario op 12 april).
Voor de volledigheid wijs ik u op de website van het Brexit-loket en de rijksoverheid. Daar staat de meest actuele informatie over het Brexit-proces.
www.brexitloket.nl
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brexit
Met vriendelijke groet,
Peter Díez
Directeur Internationaal
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
****************************************************
Besluit vergoedingen CEMT-vergunningen voor het Verenigd Koninkijk
Rijswijk - 20 maart 2019
Vandaag is het Besluit vergoedingen CEMT-vergunningen voor het Verenigd Koninkrijk NIWO in de Staatscourant gepubliceerd. De NIWO publiceert deze door de minister van Infrastructuur en Waterstaat goedgekeurde tarieven ingevolge artikel 4.6 van de Wet wegvervoer goederen.
Gelet op de bijzondere situatie door de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie per 29 maart 2019, stelt de NIWO de in dit besluit opgenomen tarieven vast voor de aanvraag en afgifte van de CEMT-vergunningen op het Verenigd Koninkrijk. Dit besluit vormt tevens de juridische grondslag voor de restitutie aan vervoerders die een aanvraag hebben ingediend. Inmiddels is een EU-noodverordening aangenomen en is besloten tot restituering. De aanvragers van een CEMT-vergunning worden hierover binnen dertig dagen na dagtekening van dit bericht nader geïnformeerd.
https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-15194.html
****************************************************
Geen CEMT-vergunning nodig voor vervoer op Verenigd Koninkrijk
Rijswijk - 19 maart 2019
--Onderstaande e-mail is vandaag verzonden aan ondernemers die zich bij de NIWO hebben aangemeld als VK vervoerder.--
In aansluiting op onze berichtgeving van gisteren, kan ik u meedelen dat het House of Lords in het VK heeft ingestemd met de regelgeving in het VK die het EU vervoerders mogelijk maakt om beroepsvervoer in het VK te blijven verrichten. Ook de EU-noodverordening wegvervoer is aangenomen (zie hieronder). De regels treden in werking op het moment dat het VK de Unie verlaat. Hiermee is het beroepsgoederenvervoer voor de rest van het jaar in principe gegarandeerd en hoeft niet terug te worden gevallen op de CEMT. Het VK heeft het EU-pakket zo goed als gespiegeld waarbij het VK zelfs nog iets ruimhartiger is geweest met cabotage: de 3 uit 7 blijft voor EU vervoerders voorlopig mogelijk. De enige kanttekening die bij dit voor in elk geval 2019 zeer positieve nieuws kan worden geplaatst, is dat er altijd een beperkt risico blijft dat wanneer een van beide partijen zich niet aan de gemaakte afspraken houdt de verordening/wetgeving kan worden beperkt, opgeschort of ingetrokken. De afspraken zeggen niets over de periode ná 31 december 2019. Na 2019 zal er óf een nieuw EU-VK akkoord of een bilateraal akkoord moeten komen om te voorkomen dat CEMT de enige mogelijkheid is vanaf 2020.
Voor nu stopt de NIWO met het voorbereiden van de verstrekking van CEMT-vergunningen voor vervoer op het VK. Morgen wordt het NIWO-tariefbesluit CEMT-VK gepubliceerd en dat besluit vormt de juridische grondslag voor de restitutie waarover ik u gisteren informeerde.
De NIWO blijft de ontwikkelingen volgen en zal u opnieuw benaderen in het geval er nieuwe, voor u relevante ontwikkelingen zijn.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan Olthoff
Brexit: Council adopts a series of contingency measures for a "no-deal" scenario
Press release - 19-03-2019, Council of the European Union
****************************************************************************************
Brexit: laatste stand van zaken en de gevolgen voor de aanvragen CEMT
Rijswijk - 18 maart 2019
--Onderstaande e-mail is vandaag verzonden aan ondernemers die zich bij de NIWO hebben aangemeld als VK vervoerder.--
Geachte heer, mevrouw,
Inleiding
U heeft zich aangemeld bij het Brexitloket van de NIWO en het merendeel van u heeft daarna een aanvraag ingediend voor een of meer CEMT-vergunning(en) voor het vervoer op het Verenigd Koninkrijk. Zo’n CEMT-vergunning is alleen nodig in het geval van een no-deal-Brexit zonder aanvullende afspraken.
Zoals bekend heeft het Verenigd Koninkrijk na de stemmingen van afgelopen week zijn pijlen gericht op een uitstel van de Brexit-datum (ofwel tot en met juni of – zoals vanuit de overige 27 landen van de EU wel te horen is - een langdurige verlenging). De EU27 zal unaniem moeten instemmen of er een vorm van uitstel wordt verleend. Indien er uitstel wordt verleend zal het vervoer onder dekking van de communautaire vergunning kunnen worden verricht en is de CEMT-vergunning (voorlopig nog) niet nodig. Mocht er geen uitstel worden verleend zou – indien daarmee wordt ingestemd door alle betrokkenen - de noodverordening “basisconnectiviteit” voor het wegvervoer in werking kunnen treden. Ook in dat geval kan het goederenvervoer worden voortgezet onder dekking van de communautaire vergunning en is de CEMT-vergunning (voorlopig nog) niet nodig. Indien dit alles echter niet gebeurt zal er op 29 maart 2019 tóch sprake zijn van een harde Brexit. De kans daarop is klein, maar niet uitgesloten. Naar verwachting is dat er pas eind deze week eindelijk sprake zal zijn van de gewenste duidelijkheid.
De NIWO is daarom van oordeel dat het verstandig is deze week NIET over te gaan tot het verlenen van de CEMT-vergunning(en). Als gezegd is de kans dat deze vergunningen nodig zijn niet groot terwijl verstrekking ervan geld kost: de aanvragers hebben al € 350,00 betaald en voor elke vergunning moet nog eens € 140,00 worden betaald (zie ook hierna).
In afwachting van de verdere politieke besluitvorming zal de NIWO daarom deze week niet overgaan tot de daadwerkelijke uitgifte van de CEMT-vergunning(en). Al het voorwerk is echter verricht zodat mocht blijken dat er eind deze week geen akkoord is bereikt, volgende week maandag, uiterlijk dinsdag alle beschikbare CEMT-vergunningen zullen worden verstrekt!
Voldoende vergunningen?
Duidelijk is dat de NIWO in elk geval tot 1 september (dus over een periode van 5 maanden aansluitend op de Brexitdatum) alle ontvangen aanvragen voor EUROVI auto’s zal kunnen honoreren, voor een deel in de vorm van jaarvergunningen (die ook geldig blijven na 1 september) en voor een deel in de vorm van vijf opeenvolgende maandvergunningen. Vijf opeenvolgende maandvergunningen betekent dus dat een vervoerder van 1 april tot in elk geval 1 september onder dekking van de CEMT kan vervoeren.
Dus voor de periode tot 1 september kunnen alle circa 2000 aanvragen voor EUROVI worden gehonoreerd. De afgifte van een jaar- dan wel maandvergunning(en) zal gelijkelijk worden verdeeld onder de aanvragers.
Voor de eerste maanden (april tot en met juni) is er helaas een tekort aan EUROV vergunningen voor in totaal 150 voertuigen. Dat is 6% van het totale aantal aanvragen dat bij de NIWO is ingediend. Om die reden blijft de NIWO ook deze week nog contact zoeken met de ondernemingen om te beoordelen of de ingediende aanvraag mogelijk gewijzigd kan worden.
De NIWO zal in de zomer 2019 de situatie opnieuw beoordelen. Vooralsnog wordt een tekort aan vergunningen voor de periode na 1 september voorzien. Maar in de eerste maanden na een eventuele harde Brexit zonder aanvullende afspraken over bijvoorbeeld de hiervoor bedoelde noodverordening zullen immers de politieke ontwikkelingen niet stilstaan en ook zal sprake zijn van marktontwikkelingen zoals waarschijnlijk enige vraaguitval. Vorige week heeft het International Transport Forum (ITF) op uitnodiging van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de NIWO in Den Haag vergaderd. Tijdens dit overleg is indringend gesproken over de Brexit en de behoefte aan extra CEMT-vergunningen voor Nederland voor EuroV en voor na 1 september ook voor EuroVI. Het ITF heeft in deze vergadering over het verstrekken van een extra contingent basisvergunningen echter nog geen akkoord bereikt. Dit belangrijke onderwerp zal in een extra ITF-vergadering in april 2019 wederom worden behandeld.
Tariefbesluit
De NIWO heeft het – door de minister goedgekeurde - Besluit vergoedingen CEMT-vergunningen voor het Verenigd Koninkrijk vorige week aan de Staatscourant aangeboden. In dit Besluit zijn de kosten van een maandvergunning vastgelegd en is de juridische basis gelegd voor restitutie. Vanaf 20 maart 2019 na 11.00 uur kunt u via deze link dit besluit raadplegen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-15194.html.
Als gezegd, dit besluit biedt de basis voor de gedeeltelijke restitutie van de aanvraagkosten, namelijk van € 275, indien deze maand blijkt dat geen verstrekking van de CEMT-vergunningen nodig is. De NIWO kiest voor deze vrij unieke aanpak vanwege de zeer bijzondere omstandigheden van de Brexit. Een bescheiden gedeelte van het bedrag wordt logischerwijze ingehouden met het oog op de (gedeeltelijke) vergoeding van de door de NIWO gemaakte kosten. Dus in het geval er toch een deal of een noodverordening komt, zult u een aanvraagkosten grotendeels vergoed krijgen! U hoeft daar niets voor te doen.
Ik hoop u hiermee wederom goed heb geïnformeerd en dat u de aanpak van de NIWO onderschrijft.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan Olthoff
***************************************************
Internationale ontwikkelingen en de aanvraag CEMT-vergunning VK
Rijswijk - 4 maart 2019
--Onderstaande e-mail is vandaag verzonden aan ondernemers die zich bij de NIWO hebben aangemeld als VK vervoerder.--
Geachte heer, mevrouw,
Gaarne wil ik u informeren over enkele ontwikkelingen die uw aanvraag voor een CEMT-vergunning raken. Hieronder ga ik eerst in op ontwikkelingen op internationaal niveau. Daarna ga ik in op de wijze waarop de NIWO uw aanvraag (als daarvan sprake is) verder zal behandelen.
Uitkomst internationaal overleg
Dinsdag 26 februari 2019 heeft de zogenoemde triloog (dit is een informeel overleg waarin delegaties van de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers) overeenstemming bereikt over een noodverordening om de zogenoemde “basisconnectiviteit” voor het wegvervoer te handhaven in het geval van een no-deal-Brexit
Persbericht Europese Raad over noodverordening basisconnectiviteit
Dit is voor u een heel belangrijke, goede stap omdat gedurende de periode dat die noodverordening van kracht zou zijn er geen CEMT-vergunning nodig is voor het vervoer naar en vanuit het Verenigd Koninkrijk. (Van belang is in het achterhoofd te houden dat de Europese Commissie in de noodverordening bepalingen heeft opgenomen die zij kan opschorten of beperken wanneer het Verenigd Koninkrijk zich niet aan de gemaakte afspraken houdt. En in dat geval kan de CEMT-vergunning weer in beeld komen.)
De noodverordening moet nog door het Europees Parlement en de Europese Raad worden behandeld. Deze stemming in het Europees Parlement staat gepland op 13 maart 2019. Als deze stemming positief is moet ook het Verenigd Koninkrijk nog vergelijkbare regelgeving aannemen om het EU-vervoer op deze wijze, dus zonder CEMT-vergunning, toe te staan. Het lijkt erop dat er ook in het Verenigd Koninkrijk medio maart 2019 eindelijk duidelijkheid zal komen over een en ander. Zoals bekend behoren een deal-Brexit als ook een zeker uitstel van de Brexit-datum tot de mogelijkheden. Ook in die gevallen is er nog geen noodzaak voor het gebruik van een CEMT-vergunning. Medio maart weten we meer!
De NIWO volgt alle ontwikkelingen op de voet. Nu de kans steeds groter wordt dat er geen CEMT-vergunningen nodig zullen zijn, maar er tegelijkertijd nog heel veel onzekerheden zijn, houdt de NIWO daar rekening mee bij de behandeling en het doorlopen van de aanvraagprocedure voor de CEMT-vergunning(en) op het Verenigd Koninkrijk.
Verder verloop aanvraagproces CEMT-vergunningen
De NIWO is volop bezig met het verder doorlopen van de lopende aanvraagprocedure voor de CEMT-vergunning zodat, mocht het toch nodig zijn, de NIWO nog deze maand tot verstrekking van de aangevraagde vergunningen kan overgaan. De NIWO heeft in totaal 371 aanvragen tijdig ontvangen. De NIWO kan met het haar toegekende contingent CEMT-vergunningen per 29 maart a.s. voldoen aan tijdig ingediende (en tijdig betaalde) aanvragen voor de CEMT-vergunningen. Dit zal ofwel een jaarvergunning zijn, dan wel in de vorm van vier opvolgende maandvergunningen. Tot 1 augustus a.s. kan er dus worden vervoerd op basis van een CEMT-vergunning in het geval van een no-deal Brexit en zonder dat het gelukt is aanvullende afspraken te maken over de hiervoor bedoelde noodverordening. Mochten de CEMT-vergunningen voor vervoer op het Verenigd Koninkrijk niet nodig blijken te zijn, zullen zoals al eerder aangekondigd de door u reeds betaalde aanvraagkosten voor een belangrijk deel aan u worden gerestitueerd. Dat zal niet meer gebeuren vanaf het moment de CEMT-vergunning(en) en de daarbij behorende boekjes feitelijk door de NIWO aan de aanvragers zijn verstrekt.
Waarschijnlijk heeft de NIWO vanaf 1 augustus een relatief bescheiden tekort aan vergunningen. Omdat er al sprake is van een groot tekort in Ierland en het Verenigd Koninkrijk zelf, overweegt het International Transport Forum (ITF) eind juni extra CEMT-vergunningen te leveren. Volgende week vergadert het ITF, op uitnodiging van het ministerie en de NIWO, in Den Haag en uiteraard zal tijdens dat overleg indringend worden gesproken over onder andere de behoefte aan extra vergunningen die Nederland heeft.
Planning
Gelet op de uitkomst van de triloog, de op handen zijnde stemmingen in het Europees Parlement en in het Britse parlement én het feit dat de NIWO nadat opdracht is gegeven tot het drukken van de CEMT-vergunning op naam van de onderneming (gepaard gaande met een extra factuur voor elk document) kosten maakt die niet (meer) restitueerbaar zijn, zal de NIWO medio maart 2019 alle beslissingen op de aanvragen voor de CEMT-vergunning(en) bekend maken.
Over de inhoud van dit bericht kunt u altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 070 88 88 954 of via brexit@niwo.nl.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jan Olthoff,
directeur
**************************************************************************
Vervoer op VK blijft wellicht toch mogelijk met Eurovergunning
Rijswijk - 6 februari 2019
Op 5 februari jl. heeft de Britse regering aan het Britse Parlement wetgeving voorgelegd waardoor het mogelijk wordt dat EU vervoerders ook in het geval er geen terugtredingsakkoord wordt gesloten beroepsvervoer mogen blijven verrichten op het VK. Daarmee zouden, als het aan de Britse regering ligt, de huidige vervoersstromen (inclusief cabotage) voortgezet kunnen blijven worden.
Zie ook: www.gov.uk/government/speeches/eu-exit-road-haulage (website van de Britse overheid)
Nog geen 100% zekerheid
Een positief signaal vanuit het VK, maar er is nog geen 100% zekerheid dat deze regelgeving daadwerkelijk van kracht gaat worden en hoe breed de scope van de regelgeving precies zal zijn. Dit is namelijk afhankelijk van de afspraken die er op EU niveau worden gemaakt. Zoals bekend ligt er een voorstel van de Europese Commissie waarmee de basisconnectiviteit in het wegvervoer moet worden gegarandeerd. Over dit voorstel wordt op dit moment nog onderhandeld. Het VK zal deze onderhandelingen afwachten en zich spiegelen aan deze uitkomsten. Zo lang deze onderhandelingen nog niet zijn afgerond, is er nog geen zekerheid te geven dat de verordening in werking zal treden.
CEMT-vergunning aanvragen voor het VK
Daarom blijft het belangrijk om bij de NIWO een aanvraag in te dienen voor een CEMT-vergunning, als u van plan bent na 29 maart 2019 beroepsvervoer te verrichten op het VK. Dat kan nog tot en met 16 februari a.s.
Zoals eerder al bekend gemaakt zal de NIWO het in rekening gebrachte tarief grotendeels terugbetalen indien vóór de verstrekking van de vergunningen definitief duidelijk wordt dat deze niet nodig zullen zijn.
***************************************************************
Beleidsregel verdeling CEMT-vergunningen voor het VK
Rijswijk - 23 januari 2019
Onderstaande e-mail is vandaag verzonden aan ondernemers die zich bij de NIWO hebben aangemeld als VK vervoerder.
Geachte heer, mevrouw,
U bent eerder geïnformeerd via onder meer de nieuwsbrief van januari 2019 en de website van de NIWO,www.niwo.nl/brexit over de Beleidsregel van de NIWO inzake verdeling van CEMT-vergunning in 2019 naar het Verenigd Koninkrijk en de op handen zijnde opening van het ondernemersloket van de NIWO voor de aanvraag voor de CEMT-vergunning. Vooruitlopend op de publicatie in de Staatscourant aanstaande vrijdag treft u hierbij alvast de beleidsregel aan.
Beleidsregel NIWO, Staatscourant vrijdag 25 januari 2019
Policy rule NIWO on allocation of the ECMT permits in 2019 to the United Kingdom (translation)
Aanvraagproces
De beleidsregel is deze week ter publicatie aangeboden aan de Staatscourant en zal in werking gaan treden op 28 januari aanstaande. Vanaf die datum opent de NIWO op haar ondernemersloket de mogelijkheid om de aanvraag voor een CEMT-vergunning in te dienen. U kunt tot en met 16 februari 2019 de aanvraag indienen. Om in te loggen op het ondernemersloket moet u beschikken over eHerkenning (voor meer informatie verwijs ik u naar https://ondernemersloket.niwo.nl/). Er zal een (eerste) factuur worden verzonden voor de behandelkosten voor de aanvraag, alleen volledige (en betaalde) aanvragen worden in behandeling genomen. De aanvraag moet uiterlijk 16 februari bij de NIWO worden ingediend. Pas na die datum, dus nadat alle aanvragen zijn ontvangen zal de NIWO de CEMT-vergunningen gaan verdelen volgens de in de Beleidsregel opgenomen verdelingsmethodiek. Dus, u heeft vanaf 28 januari tot en met 16 februari 2019 de mogelijkheid om de aanvraag in te dienen en het moment van indiening van de aanvraag maakt voor de behandeling niet uit, alle aanvragen ingediend in die periode zullen worden behandeld.
ondernemersloket.niwo.nl vanaf maandag 28 januari 2019, circa 10.00 uur staat de aanvraag CEMT vergunning Vereningd Koninkrijk online
Op 1 maart 2019 beslist de NIWO op de aanvraag en kort daarna wordt u geïnformeerd. De NIWO zal u na beslissing op de aanvraag en de toekenning van een bepaald aantal CEMT-vergunning(en) een (tweede) factuur toesturen ten behoeve van de documenten. U wordt dringend verzocht ook die factuur zo spoedig mogelijk te voldoen in verband met de snelle doorlooptijd van het uitgifteproces. Hoe eerder de betaling is verricht, hoe sneller de CEMT-vergunning kan worden gedrukt (op naam van de onderneming) en verzonden.
Gelet op de grote onzekerheid omtrent de Brexit, wel of geen deal, heeft de NIWO - de belangen van de Nederlandse transportondernemingen vooropstellend - dit proces zo adequaat mogelijk ingericht om de sector zo goed mogelijk te bedienen. Wij vertrouwen erop dat wij u tijdig zullen kunnen helpen. Het is niet uitgesloten dat het Brexitproces zoals dat thans wordt voorzien (een no deal) de komende weken toch nog een geheel andere wending krijgt. Indien dat gebeurt tijdens de behandeling van uw aanvraag en nadat u de eerste factuur hebt voldaan, zal de NIWO een vorm van (gedeeltelijke) restitutie verzorgen van de aanvraagkosten.
Ik ben er van overtuigd dat de NIWO met dit alles u en uw onderneming maximaal faciliteert. Ik hoop dat daarmee het leed van de Brexit enigszins wordt verzacht.
Met vriendelijke groeten,
Gerrit Jan Olthoff
directeur NIWO
*************************************************************
Nieuwsbrief Brexit
Rijswijk - 10 januari 2019
- Stemming Britse parlement op 15-1
- Laatste oproep aan VK-vervoerders
- Noodplan wegvervoer van Europese Commissie
- NIWO heeft CEMT-vergunning als alternatief
- Aanvraag en verdeling van CEMT-vergunningen voor VK
Klik hier om naar de nieuwsbrief te gaan....
Stemming Britse parlement op 15-1
Op dit moment wordt in het Britse Lagerhuis gedebatteerd over het scheidingsakkoord dat premier May heeft bereikt met de overige EU-landen. De stemming is waarschijnlijk komende dinsdag 15 januari. Als blijkt dat er geen meerderheid is voor deze deal, zal premier May voor het einde van volgende week moeten aangeven hoe zij verder gaat. Het wordt dus een cruciale week voor het Brexitdossier en daarmee ook voor dat deel van de Nederlandse vervoerders dat op het VK rijdt. Omdat de kans zeer groot is dat het voorliggende akkoord wordt weggestemd, moet nog steeds rekening gehouden worden met de gevolgen van een no-deal-vertrek van het VK uit de EU per 29 maart a.s. De NIWO bereidt zich in zoverre voor dat er tijdig een alternatief voor de Eurovergunning ter beschikking wordt gesteld, in de vorm van een CEMT-vergunning. Het is echter onzeker dat het aanbod voldoende zal zijn om de vraag te accommoderen. Daarover in deze nieuwsbrief meer.
Laatste oproep aan VK-vervoerders
De NIWO riep de vervoerders die rijden naar het VK eerder op om zich te melden bij de NIWO. Vermoedelijk heeft circa de helft van de betrokken vervoerders aan die oproep gehoor gegeven. Hierbij opnieuw de dringende oproep om u aan te melden, opdat de NIWO gerichte informatie aan u kan verschaffen over de Brexit, niet alleen vanuit de NIWO, maar ook vanuit de overheid in het algemeen. Meld u direct aan op brexit@niwo.nl.
Dit is dan ook de laatste keer dat wij u allen via een algemene NIWO-nieuwsbrief over het Brexit-dossier informeren. Vanaf nu doen we dit uitsluitend rechtstreeks bij de ons bekende vervoerders en via onze website:www.niwo.nl/brexit
Noodplan wegvervoer van Europese Commissie
Op 19 december 2018 publiceerde de Europese Commissie de Mededeling Voorbereidingen treffen voor de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie op 30 maart 2019: uitvoering van het noodplan van de Commissie.Mededeling COM (2018) 890
In dit noodplan is ook een voorstel opgenomen voor een Verordening (COM(2018)895 final) van het Europees Parlement en de Raad betreffende gemeenschappelijke regels die de connectiviteit in het wegvervoer moeten waarborgen wanneer het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat. De Europese Raad en het Europees Parlement moeten nog instemmen met het voorstel. In het voorstel wordt het vervoerders uit het VK toegestaan bilateraal wegvervoer te verrichten tussen het VK en de EU op voorwaarden dat deze vervoerders in het bezit zijn van een door het VK uitgegeven vergunning en zich houden aan de geldende Europese regelgeving o.m. op het gebied van technische eisen, sociale omstandigheden en verkeersveiligheid. Het voorstel van de Commissie spreekt specifiek over bilateraal vervoer. Cabotage door vervoerders uit het VK is hiermee niet toegestaan.
Het voorstel zal overigens alléén in werking treden wanneer er op 29 maart a.s. géén uittredingsakkoord is afgesloten.
De Commissie zal monitoren of het VK gelijkwaardige regels opstelt voor EU vervoerders die toegang willen tot de VK markt en behoudt zich het recht voor de afspraken te beperken of stop te zetten wanneer hier niet aan wordt voldaan of het gelijke speelveld op andere wijze in het geding komt. De maatregelen uit het voorstel hebben een tijdelijk karakter en lopen af op 31 december 2019. Hierdoor kan er in de tussentijd worden onderhandeld over een oplossing voor de lange termijn.
NIWO heeft CEMT-vergunning als alternatief
In afwachting van verdere besluitvorming bereidt de NIWO zich voor op een no-deal-Brexit op 29 maart 2019. Als de Eurovergunning niet langer geldig is voor vervoer op het Verenigd Koninkrijk, dan kan de CEMT-vergunning uitkomst bieden. Met de CEMT-vergunning kunnen transporten worden uitgevoerd tussen de 44 bij de CEMT aangesloten landen, waaronder het VK. Probleem is echter dat Nederland slechts een gelimiteerd aantal CEMT-vergunningen kan verdelen. In de CEMT is een basiscontingent afgesproken van maximaal 6.090 basisvergunningen verdeeld over alle 44 aangesloten landen. Nederland beschikt over 150 basisvergunningen. Door het gebruik met schone auto’s te stimuleren mogen de basisvergunningen vermenigvuldigd worden met 4x (EURO IV), 10x (EURO V) of 12x (EURO VI). Daardoor beschikt Nederland voor 2019 over circa 1.700 CEMT-vergunningen. Ook is het mogelijk om een deel van de jaarvergunningen om te zetten in maandvergunningen, als blijkt dat de CEMT-vergunning niet het gehele jaar nodig is.
Een CEMT-vergunning wordt verleend aan een vervoersonderneming die NIWO-vergunninghouder is en kan in beginsel een jaar lang worden gebruikt voor elke rit naar en van het VK. Deze vergunning is voertuigonafhankelijk maar moet wel in de auto liggen. Dus tegelijkertijd kan er maar één voertuig gebruik van maken. CEMT-vergunningen zijn enkel te gebruiken voor het beroepsgoederenvervoer over de weg. Deze vergunning biedt geen soelaas voor eigen vervoer. Evenmin mag deze vergunning worden gebruikt voor cabotagevervoer en vervoer met voertuigen met een totaalgewicht onder de 3500 kg.
Onbegeleid vervoer is vergunning vrij. Vervoerders kunnen hier natuurlijk op ‘inspelen’.
Voor bedrijven die zich bezig houden met internationale verhuizingen tussen CEMT-landen zijn er CEMT-verhuisvergunningen. Dit is een andere vergunning dan de CEMT-vergunning. De NIWO kan deze onbeperkt uitgeven dus voor dit specifieke vervoer wordt op dit punt geen knelpunt voorzien.
Aanvraag en verdeling van CEMT-vergunningen voor VK
Beleidsregel
Als de vraag naar CEMT-vergunningen het aanbod overstijgt dan moeten de vergunningen eerlijk en optimaal verdeeld worden. De NIWO legt op dit moment de laatste hand aan een beleidsregel waarin staat hoe de NIWO de schaarse CEMT-vergunningen op een transparante en objectieve manier gaat verdelen over de ondernemingen die een aanvraag indienen. Zodra de beleidsregel van kracht is, kunt u deze onder andere vinden op de NIWO-website.
Aanvraagperiode
De aanvraagperiode start op 28 januari 2019 en sluit op 16 februari 2019. U kunt in die periode een aanvraag indienen via het NIWO-ondernemersloket. Om in te loggen moet u beschikken over eHerkenning (meer info vindt u op ondernemersloket.niwo.nl). Nadat alle aanvragen zijn ontvangen, gaat de NIWO de CEMT-vergunningen verdelen. De uitgifte van CEMT-vergunningen vindt plaats vanaf 1 maart 2019. Indien u zich nog niet heeft aangemeld als VK-vervoerder, vragen wij u dit alsnog te doen via brexit@niwo.nl. U wordt dan persoonlijk op de hoogte gehouden via e-mail.
****************************************************************
Brexit Vergunningen in het kort
Rijswijk - 7 november 2018
Inleiding
Op vrijdag 29 maart 2019 verlaat het VK de Europese Unie. Vanaf dat moment vormen de verbindingen met het VK, zoals de zeehavens, een buitengrens van de EU. Cijfermatig is het VK een belangrijk exportland voor Nederland. De laatste cijfers van het CBS uit 2017 geven aan er in totaal 237.000 ritten worden gereden op het VK (160.000 bilateraal, 57.000 derdelanden en 20.000 eigen vervoer).
Hoe is de situatie nu geregeld?
Op dit moment maakt men voor het beroepsgoederenvervoer gebruik van de communautaire vergunning binnen de EU, in de wandelgangen ook wel Eurovergunning of NIWO-vergunning genoemd. Voor vervoer op niet-EU-landen (de zogenaamde derde landen) wordt gebruik gemaakt van ritmachtigingen of CEMT-vergunningen. Op het moment dat het VK uittreedt, is het VK een niet-EU-land en kan niet meer onder dekking van de communautaire vergunning worden gereden.
Wat dan?
Bij uittreding van het VK uit de Europese Unie zijn er transportdocumenten nodig voor toegang tot het VK. Zonder transportdocumenten is vervoer verboden en overtredingen worden bestraft met hoge boetes. De Europese Commissie overweegt de introductie van een soort ritmachtigingen-systeem voor vervoer naar en van het VK. Details zijn niet bekend en de kans is zeer reëel dat een dergelijk systeem (waaraan een nieuw verdrag aan ten grondslag zal moeten liggen) niet gereed is op 29 maart 2019.
Eveneens is onduidelijk of kan worden teruggevallen op het nooit opgezegde bilaterale verdrag uit 1969 tussen Nederland en het VK, waarin wederzijdse erkenning is afgesproken van elkaars vergunningen. Wellicht is dat wel mogelijk, enige tijd na de Brexitdatum, maar dat zal afhankelijk zijn van de politieke besluitvorming. De enige mogelijkheid die er wél is vanaf de Brexitdatum bestaat uit het terugvallen op de Conferentie van Europese Ministers van Transport (CEMT).
CEMT-vergunningen
De CEMT is in 1953 opgericht ter vereenvoudiging van het internationale transport en de integratie van de betrokken landen in Europa (er zijn 44 landen aangesloten). Met de CEMT-vergunning kunnen transporten worden uitgevoerd tussen de bij de CEMT aangesloten landen.
In de CEMT is een basiscontingent afgesproken van maximaal 6.090 basisvergunningen verdeeld over alle aangesloten landen. Nederland beschikt over 150 basisvergunningen. Door het gebruik met schone auto’s te stimuleren mogen de basisvergunningen vermenigvuldigd worden met 4x (EURO IV), 10x (EURO V) of 12x (EURO VI). Daardoor beschikt Nederland voor 2019 over circa 1.700 CEMT-vergunningen. Een CEMT-vergunning wordt verleend aan een vervoersonderneming die NIWO-vergunninghouder is en kan in beginsel een jaar lang worden gebruikt voor elke rit naar en van het VK. Deze vergunning is voertuigonafhankelijk maar moet wel in de auto liggen. Dus tegelijkertijd kan er maar één voertuig gebruik van maken. Theoretisch is het denkbaar dat bij een optimaal gebruik van de CEMT-vergunningen er circa 250.000 ritten uitgevoerd kunnen worden onder dekking van deze vergunning. (Toelichting: 3 ritten per week, 50 weken, 1700 vergunningen: 3 x 50 x 1.700 = 255.000 ritten.)
Praktisch zal het om veel minder gaan, afhankelijk hoe de NIWO het beschikbare aantal gaat verdelen onder de aanvragers. Dit is een van de redenen dat vervoerders op het VK zich bij de NIWO moeten melden en mee moeten doen aan een enquête. Niet onwaarschijnlijk is dat aanvragen geweigerd moeten worden.
Overigens beschikt het VK zelf over aanzienlijk minder CEMT-vergunningen, waarvan naar verwachting het merendeel zal worden gebruikt voor het vervoer op Ierland. Het VK zal dus ook te maken gaan krijgen met tekorten voor vervoer naar het Europese vaste land. Ook Frankrijk en België beschikken over te weinig CEMT-vergunningen om aan de vermoedelijke vraag te voldoen. De Oost-Europese landen (landen waar nevenvestigingen van sommige Nederlandse vervoerders gevestigd zijn) hebben weliswaar de beschikking over meer CEMT-vergunningen, maar deze landen gebruiken die bijna allemaal om transporten naar hun buurlanden mogelijk te maken. Met als gevolg dat hun contingent evenmin kan worden gebruikt voor vervoer op het VK.
De NIWO verwacht dan ook dat veel buitenlands gekentekende voertuigen zonder de juiste papieren naar de Nederlandse havens zullen afreizen.
Maar goed, in de eerste maanden na de Brexitdatum beschikt Nederland over een vrij groot aantal CEMT-vergunningen die de NIWO zo optimaal mogelijk zal gaan verdelen teneinde het maximale aantal ritten in de eerste maanden na 29 maart mogelijk te maken!
Eigen vervoer / cabotagevervoer / <3500 kg: CEMT-vergunningen zijn enkel te gebruiken voor het beroepsgoederenvervoer over de weg; dus deze vergunning biedt geen soelaas voor eigen vervoer. Evenmin mag deze vergunning worden gebruikt voor cabotagevervoer en vervoer met voertuigen met een totaalgewicht onder de 3500 kg.
Alleen opleggers: Onbegeleid vervoer is vergunning vrij. Vervoerders kunnen hier natuurlijk op ‘inspelen’.
CEMT-verhuisvergunning
Voor bedrijven die zich bezig houden met internationale verhuizingen tussen CEMT-landen zijn er CEMT-verhuisvergunningen. Dit is een andere vergunning dan de CEMT-vergunning. De NIWO kan deze onbeperkt uitgeven dus voor dit specifieke vervoer wordt op dit punt geen knelpunt voorzien.
Douane / TIR-carnet
Vervoerders moeten de goederen aangeven bij de douane-grenskantoren. Alternatief is het gebruik van TIR-carnet. De goederen worden bij vertrek geladen in een TIR-gecertificeerd voertuig en verzegeld, waarna er bij grensoverschrijdingen tussen aaneengesloten landen in principe geen controles op goederen meer plaats vindt. De formaliteiten bij de grens zijn beperkt tot het geldig maken van nieuwe bladen van het carnet. Het zwaartepunt van de controle ligt bij het laden en lossen. De NIWO zal voorbereid zijn op het kunnen voldoen aan een eventueel toenemende vraag naar TIR-carnets.
Informatie: www.niwo.nl/brexit Vragen: brexit@niwo.nl
Download dit bericht als pdf:
Brexit Vergunningen in het kort, NIWO, 8 november 2018
Brexit Summary of licences, NIWO, 8 november 2018 (translation)
- VragenHeb ik voor het vervoer op het VK vanaf 1 januari 2021 een CEMT vergunning nodig?Nee, er is op 24 december 2020 alsnog een akkoord gesloten tussen de EU en het VK. Nederlandse vervoerders kunnen met een Eurovergunning van en naar het VK blijven rijden.
Wat moet ik doen met de CEMT-vergunningen die ik half december 2020 heb ontvangen?Voor vervoer van en naar het VK zijn geen CEMT-vergunningen nodig. Het kan zijn dat u ze voor vervoer naar een ander land wilt gaan gebruiken. Aangezien er aan het in het bezit hebben van een CEMT-vergunning verplichtingen zijn verbonden (zoals het bijhouden van een rittenboek, het opmaken van een verslag voor het verrichte vervoer etc.), vraagt de NIWO u om de CEMT-vergunningen die u dit jaar niet gaat gebruiken aan de NIWO te retourneren, bij voorkeur voor 1 juli 2021. De NIWO brengt geen kosten in rekening zolang geen gebruik wordt gemaakt van de CEMT-vergunning.
Heeft u een andere vraag? Stuur een e-mail aan brexit@niwo.nl. - Brexit webpagina's
Get ready for Brexit - Snel via de Nederlandse havens
De NIWO werkt samen met Get ready for Brexit. Kom nu in actie en volg de 5 stappen om voor 1 januari 2021 Ready for Brexit te zijn. Of u nu chauffeur bent, vervoerder, expediteur, importeur of exporteur: iedereen heeft een taak. Zonder digitaal voorgemelde douanedocumenten, heeft u geen toegang tot de terminal.
Get ready for Brexit
Rijksoverheid: Brexit loket voor ondernemers met o.a nieuws en evenementen, brexit impact scan
www.brexitloket.nl
Rijksoverheid:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brexit
TLN Brexit: met o.a. wekelijks nieuws, activiteiten en bijeenkomsten, overzicht rapporten en publicaties
www.tln.nl/onderwerp/brexit
Hulp bij brexit.nl: VNO-NCW, MKB-Nederland en de rijksoverheid bieden ondernemers praktische tips
www.hulpbijbrexit.nl
Europese Commissie: Notices van de Europese Commissie over de gevolgen van de Brexit per sector
Zie onderdeel MOVE voor Road Transport
- Rijksoverheid
Brief regering: Analyses in het kader van Brexit en laatste stand van zaken no deal voorbereidingen op IenW terrein
Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) heeft mede namens de minster van Buitenlandse Zaken, de analyses in het kader van een no deal Brexit voor de mainport Rotterdam en de Nederlandse luchtvaart aangeboden aan de Tweede Kamer.
Het betreft de volgende onderzoeksrapporten:
- Quickscan No deal Brexit scenario in mainport Rotterdam (Olthoff en Anderson Elffers Felix)
- Quick scan Brexit en luchtvaart (Monitor Deloitte, SEO en P. Mendes de Leon);
- Second opinion Brexit (EU Legal).
Dit is door de minister van Buitenlandse Zaken toegezegd tijdens het Algemeen Overleg (AO) Brexit op 23 januari. Deze drie analyses zijn op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gedaan ter verificatie van de interne voorbereidingen op een no deal Brexit. Daarnaast is een overzicht meegestuurd van de laatste stand van zaken van de voorbereidingen op het no deal Brexit scenario door IenW op transportterrein.
Bron: Tweede Kamer, 6-02-2019
Keuringspunten in de havens: Beantwoording Kamervragen over de voorbereidingen van de NVWA op de Brexit
Minister Schouten (LNV) beantwoordt mede namens minister (BuZa) in een brief aan de Tweede Kamer vragen over de voorbereidingen van de NVWA op de Brexit.
Bron: Rijksoverheid, 28-01-2019
Beantwoording vragen uit het Algemeen Overleg (AO) Brexit 23 januari 2019
Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) beantwoordt de vragen van het Kamerlid Omtzigt (CDA) over de geldigheid van Verenigd Koninkrijk (VK) rijbewijzen na de Brexit. Ook beantwoordt zij de vraag van het Kamerlid Asscher (PvdA) over de betrokkenheid van gemeenten bij de oefeningen en operationele voorbereidingen op een no deal Brexit. Deze vinden plaats in de haven van Rotterdam en op andere plekken.
Bron: Rijksoverheid, 24-01-2019
Brief regering: Overzicht van de laatste stand van zaken van de ontwikkelingen over de Brexit, inclusief de stand van zaken van de nationale voorbereidingen voor de terugtrekking van het VK uit de Europese Unie (contingency planning en preparedness)
Bron: Tweede Kamer, 18-01-2019
Kamerbrief over kabinetsappreciatie terugtrekkingsakkoord Verenigd Koninkrijk - Europese Unie
Bron: Rijksoverheid, 18-11-2018
- Quickscan No deal Brexit scenario in mainport Rotterdam (Olthoff en Anderson Elffers Felix)
- Meld u als VK-vervoerder
Meld u aan als VK-vervoerder
Rijswijk - 18 juni 2020
Als u als vervoerder rijdt op het Verenigd Koninkrijk en u heeft zich nog niet aangemeld, dan kunt u zich aanmelden via brexit@niwo.nl om gerichte informatie te krijgen over de Brexit. Dit is dan niet alleen informatie vanuit de NIWO alleen, maar ook vanuit de overheid in het algemeen. Ook vindt u informatie via onze website: www.niwo.nl/brexit
Laatste oproep: meld u aan als VK-vervoerder
Rijswijk- 10 januari 2019
De NIWO riep de vervoerders die rijden naar het VK eerder op om zich te melden bij de NIWO. Vermoedelijk heeft circa de helft van de betrokken vervoerders aan die oproep gehoor gegeven. Hierbij opnieuw de dringende oproep om u aan te melden, opdat de NIWO gerichte informatie aan u kan verschaffen over de Brexit, niet alleen vanuit de NIWO, maar ook vanuit de overheid in het algemeen. Meld u direct aan op brexit@niwo.nl.
Vanaf heden informeren wij uitsluitend rechtstreeks bij de ons bekende vervoerders en via onze website: www.niwo.nl/brexit
Bent u vervoerder op Engeland
Rijswijk - 7 november 2018
Op vrijdag 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie: de Brexit is dan een feit. Vanaf dat moment vormen de verbindingen met het VK, zoals de zeehavens en ferry’s, een buitengrens van de EU. De kiezers in het VK hebben zich op 23 juni 2016 in een referendum uitgesproken om de Europese Unie (EU) te verlaten. De onderhandelingen over de uittreding (Brexit) zijn nog bezig. Waarschijnlijk wordt pas aan het einde van het jaar meer duidelijk.
Voor de transportsector is de relatie met het VK van groot belang. Het VK is voor Nederland het vierde exportland, na Duitsland, België en Frankrijk. Vele NIWO-vergunninghouders vervoeren bloemen, planten, levensmiddelen en bijvoorbeeld ook verf, communicatiemiddelen, machines en auto-onderdelen naar het VK. De meeste vervoerders hebben nog nooit te maken gehad met formaliteiten die horen bij vervoer van goederen naar een land buiten de EU.
De gevolgen van de Brexit voor transport van en naar het VK zijn nu nog onbekend. Worden er goede afspraken tussen de EU en het VK gemaakt, dan kunnen ze beperkt blijven. Als er echter geen afspraak (no-deal) komt of niet op tijd, dan zijn de gevolgen het grootst. Vele overheidsorganisaties bereiden zich nu voor op zo’n no-deal-Brexit. Zo ook de NIWO.
Op het terrein van de NIWO gaat het dan in elk geval om het gebruik van ritmachtigingen en/of CEMT-vergunningen voor vervoer op het VK. De Eurovergunning geldt immers niet voor vervoer buiten de Europese Unie. Mogelijk gaat het ook om het vrijwillig gebruiken van TIR-carnets.
Meld u aan als VK-vervoerder: brexit@niwo.nl
De NIWO komt graag specifiek in contact met NIWO-vergunninghouders die goederen vervoeren naar en vanuit Groot-Brittannië en/of Noord-Ierland (VK). Vriendelijk vragen wij VK-vervoerders om zich te melden door een mail te sturen aan brexit@niwo.nl.
Wij willen u graag gericht voorzien van informatie en/of vragen aan u kunnen stellen. De NIWO wil bijvoorbeeld weten om hoeveel ritten van/naar het VK het globaal gaat. En hoe VK-vervoerders het gebruik van TIR-carnets beoordelen, als mogelijkheid om het ‘leed’ op het terrein van de douaneverplichtingen enigszins te verlichten. (zie ook:NIWO-nieuwsbericht van 24 augustus 2018).
De NIWO garandeert dat alle gegevens volledig vertrouwelijk worden behandeld en zonder toestemming niet worden vrijgegeven, een en ander overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Ritmachtigingen en/of CEMT-vergunningen
Voor niet-EU-landen moet gebruik worden gemaakt van ritmachtigingen. De uitwisseling van ritmachtigingen ligt normaal gesproken vast in een bilateraal verdrag. Sommige juristen vinden het denkbaar dat na de Brexit, Nederland en de VK terug kunnen vallen op een bilateraal verdrag uit de jaren zestig. In dat verdrag is er sprake van wederzijdse erkenning van elkaars vergunning waardoor er geen uitwisseling van ritmachtigingen hoeft plaats te vinden zodra het VK door de Brexit als niet-EU-land moet worden beschouwd. Waarschijnlijker is echter dat, in elk geval niet op 29 maart a.s., niet op bedoeld verdrag kan worden teruggevallen en dat er daarom met het gebruik van de CEMT-vergunning rekening moet worden gehouden. De NIWO onderzoekt nu hoe het beschikbare aantal CEMT-vergunningen kan worden verdeeld tussen de vervoerders die op het VK rijden. Het is om die reden dat de NIWO graag in contact komt met deze vervoerders via brexit@niwo.nl.
Douane/TIR-carnet
Bij de uittreding van het VK uit de EU is Nederland de buitengrens van de EU geworden. Dat betekent dat vervoerders de goederen aan moeten geven bij de douane-grenskantoren met als onvermijdelijke consequentie lange wachtrijen aan de grens. Alternatief hiervoor is het vervoeren van de goederen met een door de NIWO voor elk transport op de VK af te geven TIR-carnet. TIR staat voor "Transports Internationaux Routiers". De TIR-Overeenkomst is een internationaal verdrag uit 1975 dat tussen douane-administraties tot stand is gekomen. Kern is: de goederen worden bij vertrek geladen in een TIR gecertificeerd voertuig. Vervolgens vinden er bij grensoverschrijdingen tussen aangesloten landen in principe geen controles op goederen meer plaats. De grensformaliteiten zijn beperkt tot het geldig maken van nieuwe bladen van het TIR-carnet. Het zwaartepunt van de controle ligt dus bij het laden en lossen. Het TIR-systeem staat onder toezicht van de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties. Op dit moment wordt er internationaal onder andere gekeken naar een nieuwe speciale Brexit-carnet met een gereduceerde prijs per carnet en naar geautomatiseerde ondersteuning van het gebruik (samen met NCTS). De NIWO onderzoekt of afgifte van TIR-carnets aan vervoerders enig soelaas biedt en wil graag in contact komen met vervoerders die in deze optie geïnteresseerd zijn (en beschikken over vrachtauto’s die gecertificeerd zijn of kunnen worden). U kunt zich aanmelden via brexit@niwo.nl.
Nieuwsbrieven, meld u nu aan!